Wędzenie ryb

/ 12 odpowiedzi
Witam panowie i oczywiście panie. Siedziałem troszkę na sieci i czytałem odnośnie wędzenia ryb ale wszędzie tylko jedna informacja dotycząca głównie wielkich rybek i w większości drapieżnika. Sezon wędkarski rozpocząłem płotkami ok 30 cm. Mam w planach złapać jeszcze kilka i przetestować wędzenie. Może ktoś podać jakąś sprawdzoną metodę na mniejszą białą rybkę a nie na suma 40 kilo? z góry wielkie dzięki. Pozdrawiam kolegów i koleżanki po kiju.
Figaro


Dla małych ryb używam małej wędzarni. Jest to skrzyneczka zrobiona z blachy kwasoodpornej, zamykana od góry jak karton na buty. W środek sypie się trociny olchy a powużej na siatce układa się rybę. Całość stawiamy na palniku kuchenki gazowej (turystycznej). Od temperatury trociny zaczynają się żarzyć i wydzielają dym i rybka się wędzi. Przez wielkość płomienia na kuchence i uchylanie zamknięcia regulujemy ilość dymu i temperaturę. Smacznego (2009/04/07 13:45)

konrad_leo


longin fajnie ale ja naprzykład nigdy nie wędziłem a Ty piszesz np. zamoczyć w zależności od wielkości rybek. Pisałem że to płoć ok 30 cm i że będzie ich kilkanaście (dziesiąt) sztuk. Chciałbym radę np. Ile czasu ma się moczyć w tej solance a nie że zależy to od wielkości bo wielkość mam określoną a ja niewiem jaki jest naprzykład przelicznik czasu moczenia. ile wędzić i w jakiej temperaturce. A może ktoś zna sposób jeszcze z jakimiś przyprawami. Proszę o radę kogoś kto wędził rybki najlepiej w miarę szczegółowy. Nie w stylu posolić rybę solanką i powiesić w wędzarce aż się uwędzi. Z góry dzięki za treściwe posty. POZDRAWIAM (2009/04/07 14:52)

stiven 48


http://pychotka.pl/pychotka/content/view/219/104/ < tu jest wszystko na temat wędzenia ryb>

Rodzaj użytego drewna ma wpływ na kolor uwędzonej ryby. Grusza nadaje barwę czerwoną, akacja i olcha – cytrynową, jesion i klon – złocistą, dąb – brązową. Próbowałem wędzić różnym drewnem, ale najsmaczniejsza według mnie jest ryba wędzona właśnie mokrą olchą.
Stosuje się regułę - tyle godzin wędzenia, ile kilogramów waży dana ryba.....................................! (2009/04/08 20:05)

stiven 48


Kolego Konradzie - adres na moim linku (wędzenie ryb) (2009/04/08 20:13)

użytkownik7463


a jałowiec nada się na wędzenie ryb? bo inne mięsa wędzone są z dodatkiem jałowca. co z tym drewnem? co ono daje? (2009/04/08 20:16)

stiven 48


Jałowiec daje aromatyczny zapach, można ale nie trzeba go stosowac. Nie wiem czy inne mięsa są wędzone jałowcem? chyba kiełbasa jałowcowa ( smak jednak dają zmielone suszone owoce, dodane do farszu) (2009/04/08 20:34)

rysiek38


podam wam jutro dokladny sklad vzalewy czyli co i ile czego -u mnie sie sprawdza a jutro bo moja juz spi a ma to gdzies w notatkach ale naprawde dziala a wedze na drzewie owocowym (2009/04/08 23:11)

MSZ-64


WĘDZENIE NA GORĄCO-produkty wędzone w ten sposób należy spożyć w krótkim czasie.Ryby dokładnie wypłukać z krwi i moczyć w słonym roztworze :1szklanka soli na 5litrów wody przez 30 minut .Następnie włożyć je do roztworu składającego się z 5litrów wody i 2 szklanek soli , 2 szklanek cukru ,2 łyżek stołowych pieprzu mielonego i 2 łyżek pokruszonych listków laurowych moczyć ryby od 2 do 3 godzin .Następnie wyjąć je opłukać w czystej wodzie i powiesić w cieniu w suchym przewiewnym miejscu na 2 godz lub do czasu pojawienia się lśniącej skórki.Następnie ryby umieścić w wędzarni .Przez pierwsze 4 godz wędzenia temp.nie powinna przekraczać 45 stopni C ,następnie wędzić gęstym dymem w temp.75 stopni przez 2 do 3 godz.Po upływie tego czasu ryby mają piękny aromat i smak. Albo ZALEWA DO WĘDZENIA PSTRĄGÓW- 3litry wody,0,5 szklanki soli 4owoce jałowca 4 ziarna ziela angielskiego 1 liść laurowy 1 cebula 2 łyżki przyprawy magi RYBY moczyć w zalewie przez 12 godzin, następnie wędzić dosyć mocno 4 godziny. DO WĘDZENIA można użyć drewno :Wiśniowe-moczone w wodzie lub buk,olcha,brzoza,jabłoń,grusza,śliwa, czereśnia, w zależności od rodzaju drewna smak i kolor ryby .SMACZNEGO. (2009/04/09 01:19)

konrad_leo


Wielkie dzięki za pomoc. Teraz pozostaje jeszcze dołapać kilka rybek i rozpalać pod wędzarką :) (2009/04/09 07:52)

rysiek38


no widze ze kolega Msz mnie juz wyreczyl bo robie podobnie z tym ze zawsze dodaje jalowiec do kazdej marynaty (2009/04/09 08:26)