Zaloguj się do konta

Silnik elektryczny - duża moc, średnia półka

utworzono: 2012/01/20 10:09
Jack14

Zibi60 napisałem tylko co jest zwykłą normalną prawdą. Większość posiadaczy aku do silników elektrycznych nawet nie zdaje sobie sprawy z czego zostały "zrobione".

Ja używam kilku i napewno z żadnego nie leci kwas po spodniach bo to są markowe akumulatory bezobsługowe zamknięte. Jedyny problem z tymi które obecnie posiadam (używam) to przeznaczenie. Akumulatory stosowane lub raczej powinny byś stosowane do napędu łodzi lub pontonu to tzw. głębokiego rozładowania lub żelowe.

I to jest słowo klucz do wszystkich pytających.

Wystarczy poszukać, przeczytać, dokonać wyboru.

Pozdrawiam.

[2012-02-22 17:30]

Zibi60

Nie podejmuję się ocenić czy lepszy żelowy, czy kwasowy, te ostatnie w najnowszej wersji są świetne. Minimalna przewaga żelowych może wynikać z dłuższego okresu użytkowania, jeśli są właściwie eksploatowane.
Do @macros111:
im większy zbiornik, tym bardziej podatny na fale, które skutecznie uniemożliwiają pływanie jednostkom o małej mocy. Moja wcześniejsza porada powinna Ci dać asumpt do przemyśleń i podjęcia decyzji. Musisz zachować kompromis między Twoim bezpieczeństwem a ceną zestawu (trudno się przelicza pieniądze na życie).
Wiadomo, że do bezpiecznego pływania najlepiej zakupić silnik 55 lbs z maximizerem i aku 120 Ah, tylko zapłacisz za to kupę kasy, a jeszcze nie wiadomo czy gabaryty aku pasują do pontonu. Jeśli wybierzesz wersję oszczędną, czyli o mniejszej mocy silnik i mniejszej pojemności aku, to musisz się liczyć z tym, że nie zawsze wypłyniesz, a w sytuacjach krytycznych (burza, szkwał) może być nieciekawie.

[2012-02-22 18:08]

macros111

Nie podejmuję się ocenić czy lepszy żelowy, czy kwasowy, te ostatnie w najnowszej wersji są świetne. Minimalna przewaga żelowych może wynikać z dłuższego okresu użytkowania, jeśli są właściwie eksploatowane.
Do @macros111:
im większy zbiornik, tym bardziej podatny na fale, które skutecznie uniemożliwiają pływanie jednostkom o małej mocy. Moja wcześniejsza porada powinna Ci dać asumpt do przemyśleń i podjęcia decyzji. Musisz zachować kompromis między Twoim bezpieczeństwem a ceną zestawu (trudno się przelicza pieniądze na życie).
Wiadomo, że do bezpiecznego pływania najlepiej zakupić silnik 55 lbs z maximizerem i aku 120 Ah, tylko zapłacisz za to kupę kasy, a jeszcze nie wiadomo czy gabaryty aku pasują do pontonu. Jeśli wybierzesz wersję oszczędną, czyli o mniejszej mocy silnik i mniejszej pojemności aku, to musisz się liczyć z tym, że nie zawsze wypłyniesz, a w sytuacjach krytycznych (burza, szkwał) może być nieciekawie.


Dzieki kiolego !!!

Powiem tak,ze jest nad czym myslec.

Pozdrawiam.

[2012-02-22 19:38]

Andrzej81

Witam


Trochę pracuje przy akumulatorach więc od razu powiem że Aku żelowe (które naprawdę mają żel w środku) kosztują cholernieeee drogo. Importujemy (bo jak ktoś mi powie że produkujemy je w Europie to się uśmiechnę :). Wszystko importujemy z Chin dla takich firm UPSowych jak Chloride , Emmerson, dla telekomów itd nawet ten najsławniejszy stadion ma nasze bakterie :). Aha i niech nie wmawiają wam że tej firmy to jest super aku itd (bo naprawdę dobra jakość trzymają te firmy które mają swoich pracowników w Chinach i patrzą całą noc na linie produkcyjną dbając o to żeby kwas był kwasem i zawartość ołowiu w ołowiu była odpowiednia. Ale do meritum:

Polecam akumulatory bezobsługowe AGM (w skrócie mata z włókna szklanego absorbująca kwas w aku) . I tutaj rozdzielamy je na High Power (te które w krótkim okresie czasu mają dać kawał mocy) i zwykłe AGM które dają stałą moc do końca prawie rozładowania. Co do aku można by tu sporo gadać z doświadczeń wiem że również należy pamiętać o odpowiedniej grubości przewodów do silników (nasi skośni bracia ładują tam najcieńsze co powoduje ogromne straty jak i dają klemy które grzeją się jak żarówki) czyli pływając np na aku 80Ah teoretycznie powinniśmy pływać ileś tam godzin wg (poniższej tabeli poglądowej) ale okazuje się że pływamy np tylko godzinę i gdzie jest problem:

a) średnica miedzianego przewodu za mała (i grzeje się jak cholera powodując straty)
b) zamiast podkładek do śrub aku dają nam takie klemy jak do przewodów rozruchowych (to strata taka jakbyśmy mieli założone dwie żarówki np 30W)
c) źle dobrana ładowarka akumulatorowa (aku optymalnie po naładowaniu powinien mieć 14,2V i dobiera się je odpowiednio do pojemności aku) w praktyce mistrzowie z allegro i innych sklepów dają cuda zachwalając i po naładowaniu mamy 13,5V
d) ładowanie akumulatora powinno odbywać się w optymalnej temp 20stopni

Poniżej tabela poglądowa (może być komuś przydatna do kalkulacji czasu ile spędzi na wodzie itd)


PARAMETRY TECHNICZNE SILNIKÓW




Item No. Siła pchnięcia w funtach Siła pchnięcia w kg Napięcie i natężenie prądu Moc max. Model Max. długośc łodzi

NRS-32L 32LBS 14.5kg 12V, 26A 312W NRS-32L  do 4.20m

NRS-36L 36LBS 16.3kg 12V, 29A 348W NRS-36L  do 4.20m    
NRS-40L 40LBS 18.1kg 12V, 34A 408W NRS-40L    do 5.00m

NRS-46L 46LBS 20.9kg 12V, 40A 480W NRS-46L    do 5.00m

NRS-50L 50LBS 22.7kg 12V, 46A 552W NRS-50L    do 6.00m

NRS-55L 55LBS 25.0kg 12V, 52A 624W NRS-55L    do 6.00m

NRS-86L 86LBS 37.2kg 24V, 48A 1152W NRS-86L    do 7.30m

MOC NA POSZCZEGÓLNYCH BIEGACH




Model R3 R2 R1 F1 F2 F3 F4 F5
NRS-32L 312W 95W 57W 57W 75w 95w 124W 312W
NRS-36L 348W 106W 64W 64W 84w 106w 138W 348W
NRS-40L 408W 124W 75W 75W 99w 124w 162W 408W
NRS-46L 480W 146W 88W 88W 116w 146w 190W 480W
NRS-50L 552W 168W 101W 101W 133w 168w 218W 552W
NRS-55L 624W 190W 114W 114W 150w 190w 246W 624W
NRS-86L 1152W 420W 228W 228W 290w 420w 523W 1152W
ORIENTACYJNY CZAS PRACY NA MAX. BIEGU



Akumulator: 30Ah 40Ah 50Ah 60Ah 80Ah 100Ah 110Ah
NRS-32L 1h 20min 1h 30min 1h 50min 2h 30min 3h 00min 3h 50min 4h 10min
NRS-36L 1h 00min 1h 10min 1h 40min 2h 00min 2h 40min 3h 20min 3h 40min  
NRS-40L 0h 50min 1h 05min 1h 20min 1h 40min 2h 20min 3h 00min 3h 10min
NRS-46L 0h 40min 1h 00min 1h 10min 1h 30min 2h 00min 2h 30min 2h 40min
NRS-50L 0h 30min 0h 50min 0h 50min 1h 10min 1h 40min 2h 10min 2h 20min
NRS-55L 0h 20min 0h 40min 1h 00min 1h 00min 1h 30min 1h 50min 2h 00min
NRS-86L 0h 20min 0h 40min 1h 00min 1h 00min 1h 30min 1h 50min 2h 00min


PRĘDKOŚĆ (Ponton MADOX 300 cm + 1 osoba 90 kg)
Model Prędkość



NRS-32L 5km/h



NRS-36L 6.5km/h



NRS-40L 8km/h



NRS-46L 10km/h



NRS-50L 12km/h



NRS-55L 15km/h



NRS-86L 22km/h





Pozdrawiam
Andrzej
[2012-02-25 18:07]

merolek 140

No i dzieki Kol Andrzejowi mamy kompendium wiedzy na temat silnikow i zasilania.HMMM ...musze chyba zmienic w swoim przewody na wiekszy przekroj bo faktycznie na 5 biegu byly gorące. Pozdrawiam .
[2012-02-25 18:52]

michalsuchy

Dzięki kolego Andrzej81 za wypowiedz . A możesz konkretniej ? 
Czyli która firma ma swoich przedstawicieli w Chinach to łatwiej nam będzie kupić akumulator . Oraz która ładowarka ładuje do 14,2V to łatwiej nam będzie kupić ładowarkę. Teorii w necie jest dużo i generalnie każdy ma jakiś wyrobione zdanie , natomiast jeśli dochodzimy do chwili kupna to i tak nie wiadomo co kupić. Z góry dziękuję za odpowiedź  [2012-02-25 20:38]

Andrzej81

Witam

Co do zasilaczy osobiście nadziałem się (zanim rozpoczynałem pracę z akumulatorami i energią odnawialną) na kolesia z allegro który sprzedawał ładowarkę uniwersalną do różnych pojemności (miał ładować 7Ah potem przedział 24-45ah i potem od 60ah do 150Ah :) ) . I tu był błąd bo okazało się że miałem 13,3V do max 13,5V pomiar dokonany urządzeniem firmy Midtronics którą uznaje za wiarygodną (dlaczego bo tymi urządzeniami są monitorowane duże stacje UPS i inne od których nawet zależy życie ludzkie) więc firma nie może dać ciała bo by ich na stosie spalili. Z doświadczeń z chińskimi producentami najbardziej rzetelny (tego akurat poznałem osobiście w firmie na spotkaniu i prezentacji technicznej i wspierali wiedza techniczna oraz sprzętem nasza firmę) okazał się MEAN WELL z Taiwanu ( dwie fabryki na Taiwanie i w Chinach) kolesie mają przedstawicielstwo na EU w Holandii i naprawdę byli techniczni i prawdziwi przy prezentacji sprzętu nie jak reszta skośnych braci którzy ściemniają że ich sprzęt będzie wieczny itd. Nie ci powiedzieli na wstępie każdy z zasilaczy będzie pracował 30 000h bo tyle wytrzymują kondensatory elektrolityczne najlepszych japońskich firm które stosujemy w naszych zasilaczach i dodatkowo opowiedzieli nam jeszcze kilka rzeczy o których pojęcia nie mieliśmy.

Co do akumulatorów to bym musiał całą listę przygotować mam gdzieś zestawienie na laptopie bo Prezes latał osobiście na miejsce do różnych fabryk w których produkują bezobsługowe aku nawet nasze Polskie firmy. Samochodowe jeszcze robią nieliczni ale to są naprawdę wyjątki. Poszukam tej listy i wrzucę tutaj.

Dodatkowo podpowiem wam jaka jest realna cena zakupu akumulatora bezobsługowego w chinach.

Jest to przeciętnie 2USD lub 2,60USD za kilogram wagi (czyli Aku 7Ah wazy 2,5kg cena wynosi ok 5-6USD to w zależności jaki kurs ołowiu na giełdzie)

Tutaj dodatkowa uwaga zakupując aku pamiętajcie że waga jest istotna im cięższy aku tym lepszy (chociaż i tu skośni nadrabiają swą przebiegłością i wkładają 4kg szkła np)
Chodzi o to że akumulator 7Ah który waży 2,5-2,7kg naprawdę będzie miał te 7Ah bo czasami na rynku są aku 7Ah których waga jest np 2kg i tu pytanie a jak o się stało że chińczyk zapakował tyle pojemności baterii to mniejszego opakowania i mniejszej wagi :))

Rozpisałem się trochę ale wydaje mi się że to cenne uwagi

Pozdrawiam
Andrzej

[2012-02-25 21:10]

leszek1969

Jestem młody wędkarz ale już nie młody jestem. W mojej pracy przez około 15 lat korzystałem z aku kwasowych i żelowych. Nie sprzedawałem tylko użytkowałem. Do częstych dużych rozładowań nie nadaje się akumulator kwasowy. Produkują niby takie ale są miejsca a tam pracowałem że nie może się zdarzyć że nie zadziała akumulator. Nie było opcji jak tylko dobry żelowy.
[2012-02-25 21:33]

nunek07

Witam,

Ja tylko odnośnie tych danych, które kolega podał wcześniej:


PRĘDKOŚĆ (Ponton MADOX 300 cm + 1 osoba 90 kg)
Model Prędkość



NRS-32L 5km/h



NRS-36L 6.5km/h



NRS-40L 8km/h



NRS-46L 10km/h



NRS-50L 12km/h



NRS-55L 15km/h



NRS-86L 22km/h


Krótko mówiąc, nie wiem skąd te dane - niemożliwym jest osiągnięcie takich prędkości na elektryku. Max co można wyciągnąć przy silniku 12V i odpowiednio dobranej jednostce pływającej to około 7-8km.
[2012-03-09 08:52]

Andrzej81

Witam

Jak napisałem wyżej są to dane poglądowe producentów czyli wiadomo pewnie liczone w warunkach laboratoryjnych. Co do prędkości nie sprawdzałem jeszcze czy te liczby się pokrywają ale prędkości 7-8km/h oraz do 15km/h wydaje mi się w miarę w zasięgu tyle rowerem jak lece pokazuje mi na liczniku więc zależy od pontonu czy ma kil czy tez nie czy twarda podłoga czy dmuchana ale i 86lbs czyli uciąg ok 39kg to już kawał silnika więc spokojnie chyba 20km/h poleci . Trzeba wziąć GPS z telefonu zainstalować jakiś program do biegania sportowego i mniej więcej wyliczy nam prędkość oczywiście trzeba przyjąć jakieś odchylenie w górę i w dół. W tym roku w okolicach kwietnia sprawdzę to na małym akwenie z moim sprzętem (30lbs 3,6m dmuchany kil i panelowa podłoga, waga 39kg) i podam dane z pomiaru jaki wyjdzie. Kolega ma elektryka 55lbs i jego tez sprawdzimy (twarda podłoga +kil długość 3m, waga 55kg)


Pozdrawiam
Andrzej
[2012-03-17 17:45]

Pietruk

Andrzeju, a co powiedz o firmach Toyama czy KMBattery?
Zastanawiam się nad którą z tych firm, ale jakoś nie mogę nic znaleźć w necie.
Chodzi mi konkretnie o akumulatory typu GEL, akurat ich 80Ah pasują mi do skrzynki w łodzi w której miały by się znajdować.


[2012-04-17 11:20]

henryk58

Wejdź na www.mc-sklep.pl/multicom-polska-m-1.html a szef firmy  udzieli Ci fachowej porady , ja skorzystałem i jestem zadowolony  [2012-04-19 10:54]

Pietruk

Henryku, znam ten sklep, silnik tam kupiłem.Z właścicielem rozmawiałem, sympatyczny, uczynny i cierpliwy człowiek.Jego zdanie znam, szukam potwierdzenia i innych opinii, to wszystko.
[2012-04-20 19:18]

MISIEK82

JEŚLI CHODZI O MINN KOTE TO TAK PRZEPALAJĄ SIĘ STYKI NA PRZEŁĄCZNIKU BIEGÓW ALE JAK KTOŚ PRZEŁĄCZA OD RAZU Z JEDYNKI NA 4 POTEM 5 TO NIC DZIWNEGO BO WTEDY DOSTAJE PO TYŁKU JA MAM MINN KOTE 34 LBS I JESTEM BARDZO ZADOWOLONY MAM JĄ JUŻ 5 SEZON I JEST OK NIC SIĘ NIE PRZEPALA PRZEWAŻNIE PŁYWAM NA ZEGRZU POZDRAWIAM I POLECAM TEN SILNICZEK.
[2013-10-31 13:48]

MISIEK82

WITAM KIEDYŚ Z KOLEGAMI ŻEŚMY SPRAWDZALI TE SILNIKI NA 3 ŁÓDKI O TEJ SAMEJ WADZE TYLKO NASZE SIĘ RÓŻNIŁY PO DWÓCH NA ŁÓDCE A SILNIKI TO 34 ,36,38 LBS MINN KOTA I POWIEM SZCZERZE ŻE NIEMA REWELACJI JEŚLI CHODZI O SZYBKOŚĆ ZALEDWIE SZYBSZY 38 LBS O NIECAŁE PÓŁ ŁODZI MOIM ZDANIEM TE FUNTY TO ZALEŻĄ OD UCIĄGU ŁODZI A NIE OD SZYBKOŚCI POZDRAWIAM
[2013-10-31 13:53]

PiernikTorunski

Zalowalem kasy i kupiłem Yomoto 55 -nie powiem silny,dobry uciag,dobra prędkość zgodnie z tym co mówili koledzy niejednokrotnie szybsze na zawodach od innych silników elektrycznych,Niestety 2 x naprawa w ciagu miesiąca to za dużo, zwróciłem silnik do sklepu i zakupilem MK 55 Traxxis po tuningu na 60Lbs ( aktywne chlodzeniem,grubsza kable,maxymizerem  itp) Pływam od czerwca i nie mam problemów, czuć ze jest ciut słabszy od Yomoto, ale dużo lepiej wykonany i nie mam z nim problemów, mam nadzieje ze bedzie chodził długo.

ps.Polecam jeszcze Osapiana 55 lbs  bo ma portalowy kolega Tomas i wiem ze mu sie sprawdza i przy pontonie i przy mojej lodzi  (dl.3.90/szer.1.65/kg105) tez  dobrze daje.
Pzdr. [2013-10-31 22:50]

buba0sparx

Też w tym sezonie przerzuciłem się na osapiana 55lb . Silniczek bez zarzutu jedynie różni się nieco gabarytem od minnkoty którą miałem wcześniej , i to w sumie różnica dość mocno wyczuwalna przy targaniu . Dodatkowo denerwują mnie ciągle świecące się diody w silniku, a szczególnie nocą dają ostro po oczach. Jedynie wyjście to odłączanie aku ,ale nie robię tego z prostego względu , przy braniu jeśli jest konieczność płynięcia po rybę , nie specjalnie chciało by mi się jeszcze mieszać przy kablach. [2013-11-06 11:48]