Łatwy do przenoszenia silnik spalinowy do łodzi

/ 15 odpowiedzi / 2 zdjęć
Witam kolegów,

planuję zakup silnika spalinowego. Łódki nie posiadam, zamierzam je wypożyczać ze stanic wędkarskich na zalewie zegrzyńskim i Narwi. Wiem, że takie łodzie mają z reguły ograniczenie dla silników do 4 KM. Silnik będę musiał za każdym razem przywieźć samochodem, zamontować go na łódce, a później zdemontować. W związku z zakupem mam dwa dylematy:

1. Silniki o mocy 4 KM mają masę koło 28 kg, (rozważam np. Mercurego lub Yamahę), czy samodzielne montowanie ich i demontowanie nie będzie zbyt kłopotliwe? Słabsze silniki, o mniejszej pojemności 2,5 - 3,5 KM są dużo lżejsze (około 17 kg) i ich każdorazowy montaż byłby pewnie dużo łatwiejsze. Nie robiłem tego nigdy, więc proszę o poradę, czy ciężko jest samodzielnie zamontować taki silnik na łódce, która jest przy pomoście w stanicy? Czy może niepotrzebnie się obawiam?

2. Który silnik lepiej sprawdzi się w moim przypadku? Czy są między nimi jakieś istotne różnice pod względem łatwości montażu, transportu? Na jakim lepiej się pływa? Oba są do kupienia (nowe) za około 4000zł. Yamaha wydaje mi się dobrą marką, ale Mercury daje ponoć 5 lat gwarancji - a to do mnie jeszcze bardziej przemawia niż znana marka.

Mniejsze silniki, 2,5 - 3,5 KM nie są dużo tańsze, kosztują koło 3500 zł i ich jedyną zaletą wydaje się być niska masa. Pod wszystkimi innymi względami dużo lepsze wydają się te o mocy 4KM. Boję się tylko, żeby mi się na myśl targaniu takiego klamota nie odechciało łowienia :)

Mam nadzieję, że ktoś ma doświadczenie z tymi silnikami i pomoże podjąć mi dobrą decyzję.
 
Draq


Ja mam Tohatsu 6KM - waży ok 27kg z pełnym zbiornikiem. I też sam go codziennie zanoszę, montuję do łódki, później demontaż. Do przejścia mam z nim mam ok.200m i dystans taki robię bez żadnego odpoczynku po drodze. Według mnie lepiej wziąć 4KM bo przy łodzi będzie się lepiej zbierać, 2,5KM pod niewielki ponton, ale nie łódź.

Wchodzę z pomostu na łódkę (wcześniej podpływam rufą do pomostu) i zakładam silnik... żadnej tam filozofii w tym nie ma ;) (2015/07/21 20:18)

wuszy


Dzięki odpowiedź. Z tego co się orientuję, Tohatsu 6KM to gabarytami powinno być to samo co Mercury 4KM. W stanicach łódki są na ogół skierowane dziobami do pomostu i tak się zastanawiałem, jak ja się tam mam załadować z tym silnikiem. Opcja z podpłynięciem rufą do pomostu wygląda dużo rozsądniej. A jak jest z wożeniem tego Tohatsu? Są jakieś ograniczenia, że np tylko na jednym boku można? Zazdroszczę, że codziennie możesz sobie popływać... (2015/07/21 21:15)

Draq


Jak chyba większość czterosuwów trzeba go transportować rumplem skierowanym do dołu, z resztą na silnikach są obrazki pokazujące ułożenie silnika w transporcie - również w instrukcji jest to szerzej rozpisane. (2015/07/21 21:40)

użytkownik146847


Witam , pływałem po Wiśle YAMAHĄ 5 i było OK , dopókim się nie spitoliła , ostanie lata pływam na MARINER 6 i stwierdzam że jest zajefajny silniczek , silniki o mniejszej mocy odpuściłbym sobie zwłaszcza że będziesz pływał po rzece .Po zakupie silnika montuj go na sucho w domu , jak się opuszcza , podnosi , co masz wcisnąć itd.itd . Po takich lekcjach myślę że nie będziesz miał problemu z zamontowaniem silnika na łodzi , powodzenia (2015/07/21 22:00)

wuszy


No to jeden dylemat mam już z głowy. Co do transportu to na stronie Yamachy chwalą się, żę ich silnik ma: "System przechowywania w trzech pozycjach zapobiegający wyciekom oleju:, tak więc na płask chyba też będę mógł go wozić.

Dobrze kombinuję, że na moje potrzeby wystarczy silnik z krótką stopą? (2015/07/21 22:41)

Draq


Zależy od wysokości pawęży w łodzi. (2015/07/22 04:43)

ulspin


W stanicy na południowym są z niską i z wysoką pawężą ,myślę że na jedną osobę wystarczy ta z niższą ,są też wózki do transportu klamotów w tym silników.
Samo mocowanie silnika jest proste ,z tym że ja mam starą Yamahę 3.5 ,ale ona w zupełności wystarcza na przemieszczanie się nawet w dwie osoby. (2015/07/22 07:37)

wuszy


Klamka zapadła, Ymaha 4KM zakupiona. Jutro pierwsze testy. Zdam relację. (2015/07/22 21:59)

wuszy


Wczoraj były pierwsze testy. Klamot ciężki, ale jakoś da rade sobie z nim poradzić samodzielnie. Pływa i zapala bardzo ładnie. Jednak najważniejsze, że efekty były.. (2015/07/24 14:25)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

SCHWIMMWANNEN


Gdybyś chciał popływać oprócz na Zalewie i Narwii tez i Bugiem to zaproponował bym Ci napęd typu Long Tail.

Doskonale sprawuje się na płytkkich rzekach.

Napęd long Tail rozdziela się za pomocą dwóch śrub motylkowych (30 sekund) na dwie części - na silnik z mocowaniem i konwerterem oraz na wał napędowy ze śrubą.

Nie nosi sie go jak tradycyjny silnik, pionową kolumną obijając sobie kostki i piszczele :)

6.5 konny silnik z rumplem i mocowaniem bedzie ważył około 22kg i wał napedowy około 7kg.

Silniki do napędów Long Tail są chłodzone powietrzem i nie mają typowej dla tradycyjnych zaburtowców pionowej kolumny z reduktorem obrotów.

Nie ma problemu z przewożeniem :)

Cena takie 6.5 konnego zestawu bazującego na silniku firmy Loncin to około 2500zł

Wały napedowe w long Tail bywają też w wersji skladanej z 2 części - czas składania 15 sekund :)

Są wersje 4 konne - lżejsze o około 4 kg

Filmik z prezentacji na Święcie Wisły  https://www.youtube.com/watch?v=M4z29ENiHfU

Filmik z trochę mocnieszą 19 konną wersją   https://www.youtube.com/watch?v=PZ7IK4p8tBw

Testy silnika 6.5 konnego w dużych Wiślanych drewnianych pychówkach.  https://www.youtube.com/watch?v=7Ag2anAAY9Y



(2015/07/29 15:36)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

wuszy


Tylko jak taki silnik założę do wypożyczonej w stannicy łodki :)
Mam pytanie do osób posiadającyh silniki spalinowe. Na razie swój trzymam w zamkniętym pomieszczeniu i niestety mocno czuć w nim benzyną.To normalne, czy wszystko powinno być na tyle szczelne, że żadne opary nie powinny się wydostawać? Silnik obecnie leży na boku - można go tak trzymać, docelowo mam już upatrzony stojak na kółkach do przechowywania w pozycji pionowej. (2015/07/30 09:49)

Draq


A nie wycieka nigdzie paliwo? Zdejmij pokrywę i dokładnie zobacz... Ja swój trzymam na stojaku w garażu i praktycznie cały czas jest w pozycji pionowej tak jak na łodzi. A benzynę też czuć, tylko nie intensywnie mimo, że po za silnikiem mam tam też kanistry z paliwem. Po za tym jest wydech z którego spaliny się wydostają i może stąd ten zapach. (2015/07/30 14:24)

Lipkor


Coś tam zawsze czuć będzie, ale żeby cały czas było czuć benzynę to może gdzieś wyciekać. Pokrywa na bok i upewnij się, czy nie ma gdzieś wycieku, zerknij na korek zbiornika i odpowietrznik, czy dobrze trzyma. (2015/07/30 19:22)

wuszy


Silnik jest obecnie w małym, zamkniętym pomieszczeniu, więc chyba nie ma siły, żeby nie czuć było trochę benzyny. Dziś mam zamiar nabyć wózek transportowy do silników z Juli i odtąd sprzęt będzie miał swoje miejsce w garażu. Mam nadzieję, że tam, przy lepszej wętylacji, będze ok.
Zauważyłem, że lejek od karnistra, mimo że był płukany i od tygodnia jest suchy, również śmierdzi benzyną, więc chyba nie ma się co dziwić, że od silnika również czuć trochę. (2015/07/31 10:29)

SCHWIMMWANNEN


Jak sie montuje taki silnik do wypożyczonej łódki?  
Chyba nie oglądałeś filmików do  których zamieściłem linki ?
Silniki tupu Long Tail mocuje się tak samo jak zwykły zaburtowy !
Są dwie śruby motylkowe i przykreca się je do pawezy.
Jak rozszezysz swoje zainteresowania o pływanie po Wiśle lub Bugu to przypomnij sobie wtedy o tym poście :)
Jak stracisz kilka śrub napędowych lub zapchasz kilka razy piaskiem system chłodzenia silnika to przypomnij sobie o tym poście :) 
Jak w nerwach będziesz odplatywal żyłkę lub zielsko ze swojej spodziny i śruby to przypomnij sobie o tym poście :)
A tu dwa filmiki z wczorajszego pływania na 20 cm wodzie :)http://www.youtube.com/watch?v=rk6X6K1zMVs&sns=em
http://www.youtube.com/watch?v=1KJLOy9yuIY&sns=em
i jeszcze jeden z bliska pokazujący jak taki silnik jest zamontowany.http://www.youtube.com/watch?v=7B2JpCp90Nc&sns=em
a tu masz tego więcej na moim kanale na YouTube. https://youtube.com/user/CFMOTOV3 (2015/08/05 08:27)