Konserwacja kołowrotków
utworzono: 2013/11/18 21:02
Temat zalozylem zeby mozna bylo wstawiac fotki rozkreconych kolowrotkow z opisem czy mozemy sie natknac na niespodzianki podczas takiej konserwacji. Takie cos pomoze i zacheci do dbania o sprzet i pokaze ze nie jest to takie trudne wiec zachecam do wstawiania fotek z opisem:) A jako pierwszy dodaje Shimano exage 4000RC.
[2013-11-18 21:02]
Podczas zdejmowania pokretla hamulca walki nalezy uwazac na maly bolczyk pod ktorym znajduje sie sprezynka(lubi wyskoczyc a jest maly)
[2013-11-18 21:07]
wszystkie czesci najlepiej ukladac na reczniku papierowym bo sa wtedy dobrze widoczne i nie spadaja na podloge
[2013-11-18 21:11]
obudowe jak i wszystkie elementy trzeba dokladnie wyczyscic z resztek starego smaru
[2013-11-18 21:13]
Na kola zebate trzeba uwazac i musza trafic dokladnie w to samo miejsce bo nie sa okragle i przestawienie o 1 zabek spowoduje ze bedzie sie kolowrotek zacinal co doprowadzi do uszkodzenia przekladni. Na kolach sa specjalne znaki do ustawiania
[2013-11-18 21:21]
Tak wyglada kolowrotek po przesmarowaniu. Przy skladani nalezy wyregulowac odpowiednio pokretlo hamulca walki bo w przeciwnym razie bedzie nie poprawnie dzialac. Wszystkie elementy mechanizmu smarujemy smarem a lozyska oliwka do kolowrotkow lub oliwka od maszyn do szycia. Lozyska oporowego lepiej nie smarowac bo zbyt gesty olej spowoduje ze bedzie zle dzialac i przepuszczac.
[2013-11-18 21:27]
No, no... Piotruś dałeś super pmysł dla majsterkowiczów.W sumie nie powinno mnie to dziwić ;-)
Sam wątek pewno da dużo do myślenia, w szczególności z tym odpowiednim składaniem kół zębatych. Na szczęście nie wszystkich młynków to dotyczy:) W sumie to aż mnie korci aby też coś rozkręcić. Lecz obecnie nie mam aż takiej potrzeby. Może później, na pewno później:)))
[2013-11-18 22:45]
Podczas zdejmowania pokretla hamulca walki nalezy uwazac na maly bolczyk pod ktorym znajduje sie sprezynka(lubi wyskoczyc a jest maly)
Witam.
Czy mógł byś wytłumaczyć mi bardziej szczegółowo w jaki sposób zdjąć ten tylni hamulec.Czy on jest zamocowany na zasadzie wcisku?Co go tak naprawdę trzyma bo na tym utknąłem?
[2013-11-18 22:53]
Podczas zdejmowania pokretla hamulca walki nalezy uwazac na maly bolczyk pod ktorym znajduje sie sprezynka(lubi wyskoczyc a jest maly)
Witam.
Czy mógł byś wytłumaczyć mi bardziej szczegółowo w jaki sposób zdjąć ten tylni hamulec.Czy on jest zamocowany na zasadzie wcisku?Co go tak naprawdę trzyma bo na tym utknąłem?
Tylne pokretlo jest z 2 czesci i miedzy tym pokretlem a wajcha od hamulca walki jest taki pierscien. Musisz ten pierscien przytrzymac a pokretlo hamulca odkrecac. Po odkreceniu ten pierscien rozleci sie na dwie czesci ale to sie nie przejmuj bo to tak ma byc i jest to widoczne na 3 zdieciu. Nastepnie sciagasz wajche od hamulca walki ale uwazaj na ten bolczyk zaznaczony na 2 zdieciu. Nastepnie odkrecasz ten plastik z zabkami widoczny na 3 zdieciu i sciagasz to ozdobne srebrne bo pod tym jest sruba skrecajaca kolowrotek. Milej zabawy ale pamietaj o ustawieniu zebatek tak zeby trafily na te same zeby:)
[2013-11-18 23:59]
O ile zostały tam jeszcze jakieś zęby to na pewno zwrócę na nie uwagę ;) .Po ostatnim wędkowaniu kołowrotek zaczął ciężko chodzić i czuć na korbce jak by się po trybach smykał lub coś w tym stylu.Nie wiem czy to jakieś łożyska padły czy coś innego ale chce zobaczyć.Najwyżej rozleci się do końca :). Wielkie dzięki za wyjaśnienie.
[2013-11-19 00:52]
kolowrotek latwiejszy do konserwacji od poprzedniego bo nie kryje zadnych niespodzianek
[2013-11-19 21:35]
widac po sezonie ze smar jest juz do wymiany bo ma barwe ciemna i lekko metaliczna
[2013-11-19 21:37]
Zalt Arc ma metalowa obudowe i jest lepiej spasowany od Shimano exage.Lozyska sa lepiej osadzone w obudowie i ma mniejsze luzy. Hamulec dziala bardzo dobrze i plynnie. Plecionke jak i zylke nawija rowno dzieki czemu nie robia sie (brody). Mysle ze warty swej ceny.
[2013-11-19 21:49]
witam,mam pytanie jakiego smaru użyć, jakiej firmy,przyniosłem z pracy czerwony Mobil koledzy mechanicy używają do łożysk.Mam wrażenie, że jest troche za rzadki, nie chcę ryzykować wole kupić coś sprawdzonego ,ale niewiem jaki ? [2013-11-19 21:51]
Co do smaru to ten co posiadasz jest bardzo dobry bo smar jesli bedzie zbyt gesty to kolowrotek bedzie ciezko krecil. Tez stosuje zwykly smar do lozysk wazne zeby byl odporny na minusowe temperatury i na wysokie. A jesli chcesz smar dedykowany do kolowrotkow to sprawdzony i bardzo dobry jest Quantum Hot Sauce ale jest drogi:) Tylko lozysk smarem nie smaruj bo bedzie ciezko sie krecilo, do tego zastosuj olej:)
[2013-11-19 22:07]
oliwke mam,ten smar o którym pisałem koledzy chwalą że jest odporny na temperatury i ogólnie stosują go do łożysk w maszynach precyzyjnych, wypróbuje go na jednym z tańszych moich kołowrotków .( i trochę odbiegając od tematu pracuje w laboratorium i używamy maszyny wytrzymałościowej, w skrócie, można na niej precyzyjnie sprawdzić wytrzymałość wszelkiego rodzaju linek,cordów i po przeliczeniu określić wytrzymałość w kilogramach.Przymierzam się do sprawdzenia swoich plecionek Power Pro i Daiwa o wynikach postaram się napisac na forum)pozdrawiam. [2013-11-19 22:24]
Dobry jest smar LT-43. Co do plecionek to chetnie poczytam o takich dokladnych testach:)
[2013-11-19 22:33]
Dobrze, temacik sie rozwija :) Daiwy Exceler nie bedziesz kiedys przypadkiem rozbieral ;) [2013-11-19 23:08]
Dobrze, temacik sie rozwija :) Daiwy Exceler nie bedziesz kiedys przypadkiem rozbieral ;)
Byla rozbierana zaraz po kupieniu i smarowana ale juz jej niemam bo tesciowi sie spodobala. Ale moge powiedziec ze mozesz smialo rozkrecac niema zadnych niespodzianek. a doraznie podsmarowac to wystarczy odkrecic tyl kolowrotka i mozna dolozyc troche smaru:)
[2013-11-19 23:18]