Konserwacja kołowrotków

/ 124 odpowiedzi / 55 zdjęć
piotrcarp


Smaru w nowym kolowrotku jak na lekarstwo (2014/03/03 22:20)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Po przesmarowaniu kolowrotek kreci jeszcze lepiej jak nowy bo byl prawie suchy. Teraz to prawdziwe maselko i wiem ze smarowanie ma odpowiednie. (2014/03/03 22:25)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

johny77


czesc czy rozbierałes kiedys mistralla amundsona 3000 mam problem bo zabkuje w jednym miejscu i tak patrze ze on ma okragle kola wiec pomylenie zabkow nie wchodzi w gre, czy to moze byc wida lozyska oporowego tzn az tak moglo sie wyrobic ze w jednej pozycji jest przeskok ? (2014/03/16 21:13)

piotrcarp


A przed rozbieraniem tez zabkowal? (2014/03/16 21:38)

johny77


czesc tak zabkowal kupilem go w ciemno kołowrotek w stanie opłakanym rozebrałem go wymylem w benzynie ekstrakcyjnej bo stary smar wygladał jak masło. Wszystko jest czyste ale nie znalazłem zadnych uszkodzen czy na kołach zebatych czy na slimaku czy na lozysku oporowym wiec sie zastanawiam dlaczego zabkował. Mam 2 taki sam nowy i wszystko w nim chodzi jak w zegareczku a ten kupilem do 2 spina i jak widac sie przejechałem, nigdy wiecej zakupow w ciemno ! (2014/03/17 09:52)

piotrcarp


Najprawdopodobniej jest juz wyrobiona przekladnia i jedynie mozna kolowrotek przesmarowac i wykasowac luzy za pomoca podkladek dzieki temu zabkowanie powinno sie zmniejszyc ale jak jest mocno zmeczony mechanizm to pomoze to tylko czesciowo. Niestety kupowanie w ciemno raz sie uda a raz nie:) (2014/03/17 12:59)

johny77


hey ale ktora przekłądnia jest wyrobiona ? slimakowa ? mam juz schemat przy sobie pozniej go zeskanuje i wrzuce go. Jakbys mi wytlumaczyl gdzie dokładnie sie kasuje luz byłbym wdzieczny. Moze sie go uda uratowac. Ajak nie to bedzie dawca dla kogoś. (2014/03/17 13:51)

johny77


aha zauwazylem ze 2 glowne lozyska te co siedza miedzy rotorem sa wyrobione tzn lataja na boki. Czy to tez moze byc ich wina ? za duzy luz i zabkuje ? (2014/03/17 13:53)

użytkownik168824


aha zauwazylem ze 2 glowne lozyska te co siedza miedzy rotorem sa wyrobione tzn lataja na boki. Czy to tez moze byc ich wina ? za duzy luz i zabkuje ?

Zobacz jeszcze gniazdo gdzie wchodzi łożysko czy aby nie jest również wyrobione.Jeżeli chodzi o ząbkowanie to przyczyn może być wiele np.tak jak napisałeś,może być przez to,aczkolwiek czasami wystarczy dodać jedną podkładkę więcej pod łożysko gdzie jest korbka.Dociśniesz wtedy przekładnie-bynajmniej u mnie tak było.Musisz popatrzeć inaczej nie da rady.

(2014/03/17 14:00)

użytkownik168824


Łożyska są częstą przyczyną ząbkowania,ponieważ jest luz gdzie np.pod lekkim obciążeniem poprostu nie zazębia się jak powinno i wtedy ząbkuje. (2014/03/17 14:05)

piotrcarp


Kolega Thomson86 ma racje przyczyn moze byc wiele ale najlatwiej dopasowac podkladke pod lozysko bo po dodaniu jej przekladnia bedzie lepiej sie zazebiac i powino to troche pomoc. Ale jak juz sa wyrobione gniazda lozysk to praktycznie nic z tym sie nie zrobi. (2014/03/17 14:24)

użytkownik168824


 Ale jak juz sa wyrobione gniazda lozysk to praktycznie nic z tym sie nie zrobi. 

Dokładnie

(2014/03/17 14:32)

johny77


panowie narazie dzieki za odpowiedzi wieczorem bede składał, przy okazji wrzuce skan schematu kołowrotka. Z tego co widze łożyska nie sa tanie wiec napewno inwestycja w krecioła nie bedzie sie opłacać. (2014/03/17 14:59)

johny77


wrzucam obiecany scan instrukcji skladania kurcze zglupialem na zdjeciu sa pokoazane 2 lozyska obok siebie numer 50 wiem ze wczesniej ktos przy tym kreciole majstrowal bo brakuje mi malej roleczki do mechanizmu odchylania kabłaka. (2014/03/17 17:38)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Dokladnie jest tam pokazane ze rotor jest na 2 lozyskach juz gdzies w jakims kolowrotku to widzialem i jest to dobre rozwiazanie bo usztywnia kolowrotek. Pod lozysko 65 daj cienka podkladke tylko musisz tak dopasowac srednice zeby nie bylo zbyt ciasno spasowane bo rozleco sie lozyska i przekladnia. Musisz pozostawic minimalny luz roboczy. Takie podkladki najlepiej wyciagac ze starych kolowwrotkow przeznaczonych do kosza. Mozna dorobic taka podkladke z puszki od piwa i jesli bedzie za ciasno tzo wyciagnac jakas cienka bo przewaznie jest jedna lub kilka podkladek pod tym lozyskiem. Niestety jest to metoda na skrecanie i rozkrecanie az sie dopasuje tak zeby bylo dobrze. Co do brakujacej czesci to sie nie wypowiadam bo nie widze tego ale mozna tez pewnie z czegos dopasowac. (2014/03/17 20:02)

Artur z Ketrzyna


aha zauwazylem ze 2 glowne lozyska te co siedza miedzy rotorem sa wyrobione tzn lataja na boki. Czy to tez moze byc ich wina ? za duzy luz i zabkuje ?

Jak najbardziej. Każdy nadmierny luz może powodować iż części przestają być spasowane i się zazębiają. Brak delikatnego luzy tez dział negatywnie, bo wtedy części o siebie trą i się grzeją. Może wtedy dojść do uszkodzenia/wygięcia rdzenia.
Jeśli masz wyrobione gniazda możesz użyć zwykłego aluminiowego pozłotka. Jak zmieści się blaszka ze ścianki puszki po piwie to możesz z tego zrobić taki pierścień zewnętrzny. Lecz trzeba to zrobić dokładnie. To znaczy nie mozesz zbyt dużo jego dać i nie może nigdzie wystawać... (2014/03/17 20:31)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

użytkownik168824


Tak jak Ci Piotr napisał,od siebie dodam,że czasami jak lekko przekładnia się wyrobiła to zabierałem podkładkę z prawej strony łożyska(jeżeli takowa w oryginale jest) i zakładałem ją na lewą stronę tam gdzie jest korbka.Tylko po to aby bardziej spasować przekładnie.Zazwyczaj to pomagało(ale zaznaczam jeżeli jeszcze ta Twoja przekładnia jest  w stanie nadającym się do pracy).Aha i tak jak Piotr napisał,że jest to monotonne bo musisz za każdym razem skręcać i rozkręcać w celu dociśnięcia mechanizmu i pozostawieniu nominalnego luzu tzw.''tolerancji''.Skręcaj obudowe na 2 śruby z tym że po przekątnej,nie musisz na wszystkie jak ustawiasz. (2014/03/17 20:43)

johny77


Panowie SUKCES !!! złozylem to padło i działa tzn nie zabkuje ładnie kręci została mi jedna bardzo cienka podkladka miedziana. Co do podkladek ze zdjecia widac ze zadna nie idzie miedzy lozyska. Te aluminiowe ida na boki od korbki plus jedna na sam koniec gory rotoru chyba ;) najwieksze problemy ze zlozeniem to zlozenie do kupy rotoru (ktos zle wczesniej zlozyl i dlatego zabkowal;) no i pozniej  ustawienie tego plasticzku hamulca (boze kto to wymyslil) ale sie naprodukowalem sprezynka na platiczku ah te chinskie raczki. Zeby nie bylo kolorowo to jest jeden jedyny problem bo jak skladalem to zalewalem tylko oliwa do zawiasow i maszyn do szycia wiecto rzadkie jest ale problem to luz na przekladni tej miedzy korbka, jak docisne korbke do obudowy kreciol chodzi cichutko miodzi ale jak nie dociskam to halasuje. Wiem ze trzeba dac gdzies podkladke ale gdzie dokladnie zeby bylo dobrze ? smar mam cormorana troche gesty ale ponoc dobry, rozkrece jeszcze raz dam smaru i podkladke i mysle ze bedzie ok. Jak to zrobie to chcialbym zobaczyc jak nawija ;) bo to najwazniejsze ;) Dzieki panowie za cenne rady. Acha ten brakujacy element to kawalek tulejki ale nie wiem czy dorobie to czy znajde cos takiego takie cos nietypowe to jest. (2014/03/17 21:18)

użytkownik168824


Panowie SUKCES !!! złozylem to padło i działa tzn nie zabkuje ładnie kręci została mi jedna bardzo cienka podkladka miedziana. Co do podkladek ze zdjecia widac ze zadna nie idzie miedzy lozyska. Te aluminiowe ida na boki od korbki plus jedna na sam koniec gory rotoru chyba ;) najwieksze problemy ze zlozeniem to zlozenie do kupy rotoru (ktos zle wczesniej zlozyl i dlatego zabkowal;) no i pozniej  ustawienie tego plasticzku hamulca (boze kto to wymyslil) ale sie naprodukowalem sprezynka na platiczku ah te chinskie raczki. Zeby nie bylo kolorowo to jest jeden jedyny problem bo jak skladalem to zalewalem tylko oliwa do zawiasow i maszyn do szycia wiecto rzadkie jest ale problem to luz na przekladni tej miedzy korbka, jak docisne korbke do obudowy kreciol chodzi cichutko miodzi ale jak nie dociskam to halasuje. Wiem ze trzeba dac gdzies podkladke ale gdzie dokladnie zeby bylo dobrze ? smar mam cormorana troche gesty ale ponoc dobry, rozkrece jeszcze raz dam smaru i podkladke i mysle ze bedzie ok. Jak to zrobie to chcialbym zobaczyc jak nawija ;) bo to najwazniejsze ;) Dzieki panowie za cenne rady. Acha ten brakujacy element to kawalek tulejki ale nie wiem czy dorobie to czy znajde cos takiego takie cos nietypowe to jest.

Musisz dać tak jak Tobie pisaliśmy-między łożyskiem a kołem zębatym.PS.Oliwa to straszny błąd!Zatrzesz ten kołowrotek po jednym wypadzie.Smar,smar i jeszcze raz smar nic innego.

(2014/03/17 21:24)