Konserwacja kołowrotków

/ 124 odpowiedzi / 55 zdjęć
Temat zalozylem zeby mozna bylo wstawiac fotki rozkreconych kolowrotkow z opisem czy mozemy sie natknac na niespodzianki podczas takiej konserwacji. Takie cos pomoze i zacheci do dbania o sprzet i pokaze ze nie jest to takie trudne wiec zachecam do wstawiania fotek z opisem:) A jako pierwszy dodaje Shimano exage 4000RC.

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Podczas zdejmowania pokretla hamulca walki nalezy uwazac na maly bolczyk pod ktorym znajduje sie sprezynka(lubi wyskoczyc a jest maly) (2013/11/18 21:07)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


wszystkie czesci najlepiej ukladac na reczniku papierowym bo sa wtedy dobrze widoczne i nie spadaja na podloge (2013/11/18 21:11)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


obudowe jak i wszystkie elementy trzeba dokladnie wyczyscic z resztek starego smaru (2013/11/18 21:13)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Na kola zebate trzeba uwazac i musza trafic dokladnie w to samo miejsce bo nie sa okragle i przestawienie o 1 zabek spowoduje ze bedzie sie kolowrotek zacinal co doprowadzi do uszkodzenia przekladni. Na kolach sa specjalne znaki do ustawiania (2013/11/18 21:21)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Tak wyglada kolowrotek po przesmarowaniu. Przy skladani nalezy wyregulowac odpowiednio pokretlo hamulca walki bo w przeciwnym razie bedzie nie poprawnie dzialac. Wszystkie elementy mechanizmu smarujemy smarem a lozyska oliwka do kolowrotkow lub oliwka od maszyn do szycia. Lozyska oporowego lepiej nie smarowac bo zbyt gesty olej spowoduje ze bedzie zle dzialac i przepuszczac. (2013/11/18 21:27)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Nastepny juz wkrotce  bedzie SPRO Zalt Arc 740FD (2013/11/18 21:32)

DelTor0


Dzieki Piotr, swietny pomysl :) Napewno wielu z nas skorzysta :) (2013/11/18 22:12)

użytkownik32263


No, no... Piotruś dałeś super pmysł dla majsterkowiczów.W sumie nie powinno mnie to dziwić ;-)

Sam wątek pewno da dużo do myślenia, w szczególności z tym odpowiednim składaniem kół zębatych. Na szczęście nie wszystkich młynków to dotyczy:) W sumie to aż mnie korci aby też coś rozkręcić. Lecz obecnie nie mam aż takiej potrzeby. Może później, na pewno później:))) (2013/11/18 22:45)

slawol81


Podczas zdejmowania pokretla hamulca walki nalezy uwazac na maly bolczyk pod ktorym znajduje sie sprezynka(lubi wyskoczyc a jest maly)

Witam.
Czy mógł byś wytłumaczyć mi bardziej szczegółowo w jaki sposób zdjąć ten tylni hamulec.Czy on jest zamocowany na zasadzie wcisku?Co go tak naprawdę trzyma bo na tym utknąłem? (2013/11/18 22:53)

piotrcarp


Podczas zdejmowania pokretla hamulca walki nalezy uwazac na maly bolczyk pod ktorym znajduje sie sprezynka(lubi wyskoczyc a jest maly)

Witam.
Czy mógł byś wytłumaczyć mi bardziej szczegółowo w jaki sposób zdjąć ten tylni hamulec.Czy on jest zamocowany na zasadzie wcisku?Co go tak naprawdę trzyma bo na tym utknąłem?

Tylne pokretlo jest z 2 czesci i miedzy tym pokretlem a wajcha od hamulca walki jest taki pierscien. Musisz ten pierscien przytrzymac a pokretlo hamulca odkrecac. Po odkreceniu ten pierscien rozleci sie na dwie czesci ale to sie nie przejmuj bo to tak ma byc i jest to widoczne na 3 zdieciu. Nastepnie sciagasz wajche od hamulca walki ale uwazaj na ten bolczyk zaznaczony na 2 zdieciu. Nastepnie odkrecasz ten plastik z zabkami widoczny na 3 zdieciu i sciagasz to ozdobne srebrne bo pod tym jest sruba skrecajaca kolowrotek. Milej zabawy ale pamietaj o ustawieniu zebatek  tak zeby trafily na te same zeby:) (2013/11/18 23:59)

slawol81


O ile zostały tam jeszcze jakieś zęby to na pewno zwrócę na nie uwagę ;) .Po ostatnim wędkowaniu kołowrotek zaczął ciężko chodzić i czuć na korbce jak by się po trybach smykał lub coś w tym stylu.Nie wiem czy to jakieś łożyska padły czy coś innego ale chce zobaczyć.Najwyżej rozleci się do końca :). Wielkie dzięki za wyjaśnienie. (2013/11/19 00:52)

piotrcarp


kolowrotek latwiejszy do konserwacji od poprzedniego bo nie kryje zadnych niespodzianek (2013/11/19 21:35)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


widac po sezonie ze smar jest juz do wymiany bo ma barwe ciemna i lekko metaliczna (2013/11/19 21:37)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


tak wyglada juz po wyczyszczeniu i nalozeniu nowego smaru (2013/11/19 21:39)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


a tak wyglada juz po wlozeniu wszystkiego do srodka (2013/11/19 21:42)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

piotrcarp


Zalt Arc ma metalowa obudowe i jest lepiej spasowany od Shimano exage.Lozyska sa lepiej osadzone w obudowie i ma mniejsze luzy. Hamulec dziala bardzo dobrze i plynnie. Plecionke jak i zylke nawija rowno dzieki czemu nie robia sie (brody). Mysle ze warty swej ceny. (2013/11/19 21:49)

arto


witam,mam pytanie jakiego smaru użyć, jakiej firmy,przyniosłem z pracy czerwony Mobil koledzy mechanicy używają do łożysk.Mam wrażenie, że jest troche za rzadki, nie chcę ryzykować wole kupić coś sprawdzonego ,ale niewiem jaki ? (2013/11/19 21:51)

piotrcarp


Co do smaru to ten co posiadasz jest bardzo dobry bo smar jesli bedzie zbyt gesty to kolowrotek bedzie ciezko krecil. Tez stosuje zwykly smar do lozysk wazne zeby byl odporny na minusowe temperatury i na wysokie. A jesli chcesz smar dedykowany do kolowrotkow to sprawdzony i bardzo dobry jest Quantum Hot Sauce ale jest drogi:) Tylko lozysk smarem nie smaruj bo bedzie ciezko sie krecilo, do tego zastosuj olej:) (2013/11/19 22:07)

arto


oliwke mam,ten smar o którym pisałem koledzy chwalą że jest odporny na temperatury i ogólnie stosują go do łożysk w maszynach precyzyjnych, wypróbuje go na jednym z tańszych moich kołowrotków .( i trochę odbiegając od tematu pracuje w laboratorium i używamy maszyny wytrzymałościowej, w skrócie, można na niej precyzyjnie sprawdzić wytrzymałość wszelkiego rodzaju linek,cordów i  po przeliczeniu określić wytrzymałość w kilogramach.Przymierzam się do sprawdzenia swoich plecionek Power Pro i Daiwa o wynikach postaram się napisac na forum)pozdrawiam. (2013/11/19 22:24)

piotrcarp


Dobry jest smar LT-43. Co do plecionek to chetnie poczytam o takich dokladnych testach:) (2013/11/19 22:33)

DelTor0


Dobrze, temacik sie rozwija :) Daiwy Exceler nie bedziesz kiedys przypadkiem rozbieral ;) (2013/11/19 23:08)

piotrcarp


Dobrze, temacik sie rozwija :) Daiwy Exceler nie bedziesz kiedys przypadkiem rozbieral ;)

Byla rozbierana zaraz po kupieniu i smarowana ale juz jej niemam bo tesciowi sie spodobala. Ale moge powiedziec ze mozesz smialo rozkrecac niema zadnych niespodzianek. a doraznie podsmarowac to wystarczy odkrecic tyl kolowrotka i mozna dolozyc troche smaru:) (2013/11/19 23:18)

DelTor0


Pewnie niedlugo cos pokombinuje z tym excelarem ;) Gorzej bedzie z Caldia i tym calym mag sealem, do tego sie nie dotykam hehehe (2013/11/20 10:51)