Jak zmierzyć pobór prądu i moc silnika elektryczne

/ 12 odpowiedzi
zakupiłem okazyjnie zaburtowy silnik elektryczny(starszego typu) do łodzi.
(bez żadnych oznaczeń)

Zasilany 12V i tylko tyle z informacji jakie posiadam.

Chciałbym wiedzieć o nim więcej i tu pojawiają się pytania:)

Ponieważ jestem zielony w temacie jeśli któreś z pytań wyda się głupie, proszę się nie pastwić, nad moja niewiedzą.


- Chciałbym zmierzyć jego max. pobór prądu ile A?
- Czy można obliczyć dopuszczalną masę jaką silnik "udźwignie" tym samym jego moc.
- Czy możliwe jest i w jaki sposób można "zestopniować" moc silnika jakimiś "przełączniczkami" tzn żyby np. uzyskac 2 biegi. (jakies gotowe elementy możliwe do zakupu?)

- Ponieważ w silniku jest tylko włącznik i wyłącznik czy możliwe jest / jeśli tak to jak stworzyć bieg wsteczny.
u?ytkownik99254


Napięcie znasz, prąd ( natężenie)  trzeba zmierzyć. Jak będziesz znał te dwie wielkości to obliczysz moc. Ale pobór prądu będzie różny w miarę jak będzie rosnąć obciążenie, czyli moc obliczysz raczej tylko podczas pracy bez obciążenia. Regulacja prędkości to raczej będzie się wiązać z zakupem regulatora do silników. Znajdziesz pewnie coś w sieci. Zmiana obrotów prawe/lewe to zmiana biegunowości. 

(2012/01/07 21:06)

u?ytkownik99254


A tak najlepiej to zrób ładną fotkę tego urządzenia i wstaw. Wtedy się pomyśli co i jak. Bo pewnie to jakiś typowy silniczek i będzie można znaleźć dane. (2012/01/07 21:08)

userandy


Witaj,

dzięki za odpowiedz, właśnie zostałem doszkolony, moc-amperomierz wzory wszystko wiem :)
Teraz właśnie tak jak powiedziałeś będę kombinował z regulatorami, patrzyłem na gotowe urządzenia - ale są nieopłacalne...najpierw porobię dokładne pomiary i obliczenia.
Zastanawiam się nad schematem i zrobieniem regulatora.

wszelkie podpowiedzi i sugestie mile widziane :)

foto załączam (2012/01/07 21:31)

u?ytkownik99254


Ale zabytek! Jestem pod wrażeniem. Gdzie ty wyszperałeś takie cudo?! (2012/01/07 21:41)

userandy