Zaloguj się do konta

Dobór śruby do silnika zaburtowego

utworzono: 2014/01/28 18:53
piotrtr3

Witam

Proszę o pomoc w doborze śruby do mojej łódki wędkarskiej .
Łódka - dno w kształcie V produkcja Chojnice nazwa stara "wanda" długość 4,3 szer 1,7
Silnik Yamaha F9.9FMLH 4 takt z 2009 roku
obecnie znajduje się śruba 8,1/2 x 8,1/2  N
kupiłem obrotomierz elektroniczny z allegro do silnika 4 takt 2 cyl
po zmierzeniu obrotów przy rozgrzanym silniku optymalnym załadunku i gaz do dechy  pokazuje 4100 obr (wot 5500)
waga łódki 130kg silnik i zbiornik 50 kg dwie osoby i osprzęt 170kg czyli razem coś około 350kg
obrotomierz sprawdzałem na samochodzie to pokazywał dobrze (tylko trzeba było wynik podzielić przez 2 bo są 4 cyl)
mój znajomy powiedział że w/g wskazania obrotomierza powinienem założyć śrubę 8,1/2 x 6,1/2 
moje pytanie  : co zmieni się po zmianie śruby ( spalanie benzyny , żywotność silnika ,prędkość łódki czy jeszcze coś) czy warto zmieniać śrubę ? Dzięki za jakiekolwiek wskazówki. [2014-01-28 18:53]

HornBoats

Witaj.
Co to za łódka? Bo sobie jej nie kojarzę, a to co znajduję w internecie to nie wygląda mi na łódź ślizgową.
Kolejna sprawa to czy masz możliwość zamieścić foto jak masz zamocowany silnik tzn. interesuje mnie na jakiej wysokości jest płyta anty kawitacyjna w stosunku do dna ( padu).
Jeszcze jedna sprawa - jesteś pewny tego rozmiaru śruby? Bo nie przypominam aby yamaha miała w takim dziwnym rozmiarze, zazwyczaj w tych silnikach jest 9 1/4 X .....

Pozdrawiam - Jacek
[2014-01-29 09:40]

piotrtr3

Dzięki za odzew.
Ta łódka wygląda tak : http://allegro.pl/lodz-wioslowo-motorowa-marine-430-ostatnia-sztuka-i3899576467.html
silnik mam powieszony prawidłowo około 3cm płyta kawitacyjna poniżej dna pawęż mam podniesioną o 10 cm gdyż ta łódka ma pawęż do krótkiej stopy a ja mam silnik z długą stopą . I gdy początkowo pływałem bez podniesienia pawęży to obroty silnika były takie same tylko prędkość była mniejsza no i woda tak jakby wchodziła po stopie do góry i zalewała czapę 
jeżeli chodzi o śrubę to jest to śruba oryginalna od tego modelusilniki w najnowszym modelu produkowane od 2008 mają śruby śruby o średnicy 8,1/2  w serwisie zaproponowano mi śrubę 8,1/2 x 6,1/2 patrząc po wskazaniach obrotomierzatylko nikt nie potrafi mi pomóc jakie korzyści osiągnę przy zmianie
pozdrawiam [2014-01-29 10:07]

HornBoats

Z tego co widzę łódka ładna ale niestety nie jest to dno ślizgowe.
Gdybyś miał dno ślizgowe to przy takiej masie i tym silniku oraz tej śrubie silnik by tobie przekręcał aż do limitera obrotów.

Oprócz tego jeżeli masz śrubę 8 1/2 to jest to śruba od modelu 8 KM, a nie 9.9KM
http://accessories.yamaha-motor-europe.com/files/documents/EU/2009_Prop_Plastic-Aluminium_090616.pdf

Jeżeli chcesz dokręcić silnik( zakładając, że z silnikiem jest wszystko ok. bo ta śruba jest już naprawdę nieduża - sprawdź czy na luzie wkręca się do odcięcia bez problemów)) to w tym przypadku 9 1/4 x 6 1/2

Zyskasz:
- większe przyśpieszenie
- większa żywotność silnika
Stracisz:
-spalanie wzrośnie

[2014-01-29 10:19]

piotrtr3

o tym że średnica 8,1/2 dowiedziałem się z serwisu w gdańsku, ale zrobiłem też pomiar odległości śruby od dołu płyty kawitacyjnej i wynosi 15 mm. zakładając 9,1/2 było by tylko 5 mm luzu nie wiem czy to dobrzeale też sprawdzałem na stronie yamahy można ściągnąć katalog testów wszystkich silników na różnych łodziach, i silniki z 2008 r mają śruby pozakładane do testów 8,1,2 x 8,1/2 N  a silniki z 2005 r tak jak piszesz 9,1/4 x

[2014-01-29 10:30]

piotrtr3

strona tych testów http://www.yamaha-motor.eu/pl/products/marine-engines/index.aspx
z prawej strony :testy silników zaburtowych 2013w katalogu na 10 stronie pozdr
[2014-01-29 10:33]

piotrtr3

dzięki kolego za pomoc faktycznie nie sprawdzałem obrotów do odcięcia na biegu jałowymale to na wiosnę 
śrubę wymienię tylko ze względu na żywotność silnika pozdr [2014-01-29 10:55]

HornBoats

Nie ma sprawy.

U Ciebie dodatkowo ten kil może mocno zakłócać przepływ na śrubie i dlatego ciężko się wkręca..
[2014-01-29 12:13]

piotrtr3

witam ponownie 
 uważam że ta łódka stawia dość duży opór i chyba ciężko jest jej wkręcić w obrotyjak płynę wolno po rzece to wytwarza bardzo dużą fale porównując do innych jednostek

[2014-01-29 15:59]

mollto

Witaj.

Wybacz że odkopuję temat, pewnie poradziłeś sobie z problemem.
Moim zdaniem śruba którą masz lub miałeś jest za mała do 9.9, powinna tam siedzieć  9 1/4 9, to jest optymalna śruba do tego silnika, można jeszcze założyć 9 1/4 11, ale to za ciężka łódź na taką śrubę.

Kolejna i kluczowa sprawa to łódź, jest to kopia starej dobrej łodzi WANDA z Chojnic.
Ta łódka to piękna sprawa na dużą falę, bardzo ładnie bierze je na siebie, mocno zadarty dziób nie pozwala chlapać wody do środka, ale to nie jest łódź ślizgowa, to jest taki pchacz do którego wystarczy 5 hp.
Posiadałem Wandę i założyłem do niej 2hp z 68` Jonhsona z nieco dziwna śrubą, jak by uciągowa i dawała radę, założyłem Yamaha Malta 3 hp i 5 w skali Beauforta na Mamrach nie stanowiło dla niej problemu, założyłem 6 hp i prędkość jakoś znacząco  nie wzrosła.
Jest to łódź o kształcie dna ``U`` łodzie ślizgowe zazwyczaj mają dno w kształcie litery ``V`` czyli solidna Romana.
Najwyższe prędkości uzyskiwałem gdy siedziałem na środku i używałem przedłużki do rumpla, w tedy łódka szła na brzuchu.
[2015-04-02 21:32]

SCHWIMMWANNEN


kupiłem obrotomierz elektroniczny z allegro do silnika 4 takt 2 cyl
po zmierzeniu obrotów przy rozgrzanym silniku optymalnym załadunku i gaz do dechy  pokazuje 4100 obr (wot 5500)


Te obroty co kolega podał zliczane elektronicznie to raczej nie są obroty śruby bo śruba kręci się po redaktorze obrotów a te przeważnie w silnikach z pionową kolumną mają redukcję w stosunku 2,2 :1 

[2015-04-22 22:06]