Czy mogę zostać moderatorem?

/ 176 odpowiedzi
użytkownik99069


Grzegorz, lubię Cię, jesteś z mojego regionu, niewykluczone jest nasze spotkanie na rybkach, (zresztą dwa lata temu o tym tu ze sobą pisaliśmy) jesteś rozsądny, dlatego proszę Cię, NIE RÓB TEGO NA MIŁOŚĆ BOSKĄ...... Zaufaj mi, wiem co piszę. Dzisiejsi koledzy na tym forum, staną się Twoimi wrogami, zostaniesz nazwany SZPICLEM itp, bo będziesz musiał być tu moderem, a potem kolegą. A jeśli będziesz najpierw kolegą a potem moderem, to Cię troliska tutejsze zeżrą z butami.. Będziesz opluwany za plecami, a w twarz będą Cię wielbić i na priv Ci pisać, że w realu to w realu i jesteś ok, a na forum to co innego.... Odpuść tutaj, bo nie masz gwarancji współpracy i tarczy w postaci konkretnego i DZIAŁAJĄCEGO, ŻYWEGO regulaminu. Zresztą zapytaj o to innych, byłych moderatorów tutaj. (2012/01/05 12:53)

użytkownik61878


Witam.

Pozwolę sobie przesłać Koleżankom i Kolegom coś na kształt konspektu mogącego pomóc Moderatorom na portalu. Zdaję sobie sprawę z jego ułomności, niemniej jednak poprzez poszukiwania na forach i ogólnie w necie, udało mi się "sklecić" poniższy tekst posiłkując się różnymi regulaminami moderatorów. Dobrze by było aby ek-moderatorzy powstawiali swoje poprawki.
Mam nadzieję że poddanie go pod rozpatrzenie forumowiczom pomoże go przeredagować tak aby usprawnić forum, a także w poprawionej formie zaproponować Redakcji jego wprowadzenie.

Jak sam ex-moderator @Mastiffek zaznacza, bez tego ani rusz, moderatorzy stają "wrogami" wśród "przyjaciół".

Z góry zaznaczam, nie ubiegałem się o funkcję moderatora !


Z poważaniem Zbyszek /Nemo


                                                        Kodeks Moderatora

Zasady moderowania

1. Jawność

Moderowanie jest czynnością jawną i powinno być prowadzone dla dobra użytkowników portalu. Dlatego wszelka moderacja na forum powinna być wiadoma poprzez poniższe informacje.

1.1. Kto moderuje grupę?
Personalia moderatora(-ki, -ów), mającego nadzór nad grupą powinien być podany do wiadomości publicznej, np. w nagłówku tematu.

1.1.1. Kto moderował dany wpis

Umieszczony powinien być nick moderatora, adres jego e-maila, pod którym z moderatorem powinniśmy się kontaktować, alias przekierowujący pocztę do wszystkich moderatorów danej grupy, jednak nick moderatora nie może być zastąpiony żadnym ogólnikiem w rodzaju „Moderator” czy też podobnym, co stwarzałoby anonimowość.

W przypadku postów odrzuconych moderator powinien albo normalnie podpisać się pod listem informującym o odrzuceniu oraz zadbać, aby jego nazwisko pojawiło się przy odrzuconym poście w odpowiednim archiwum.

Jednoznaczne określenie, kto moderował (przepuścił lub odrzucił) dany post jest szczególnie niezbędne, jeśli grupa ma więcej niż jednego moderatora.

1.2. Jakie są zasady moderowania grupy?
Zasady moderowania powinny być publicznie dostępne w oficjalnym regulaminie forum.
Dokument opisujący zasady moderowania powinien precyzować przede wszystkim dwie sprawy:

a) jakie kryteria (merytoryczne i/lub formalne) musi spełnić post, aby ukazać się na danej grupie
b) jakie mogą być (merytoryczne i/lub formalne) powody odrzucenia postu

Oczywiście część kryteriów moderowania jest subiektywna. Nic w tym wyjątkowego: gdyby wszystko dało się „zważyć i zmierzyć”, nie byłoby potrzeby powoływania żywych moderatorów - zamiast nich wystarczyłby program moderujący.
Owe subiektywne, trudne do sprecyzowania zasady moderowania powinny być w Regulaminie dokumencie omówione tak szczegółowo, jak tylko się da i zilustrowane tyloma przykładami, ile tylko uda się wymyślić. A może zastosować zasadę „prawa precedensowego” i stworzyć wewnętrzny Kodeks Moderatora?

Należy pamiętać, że zasady w ogóle nieopisane, znane jedynie nielicznym „wtajemniczonym”, budzą najwięcej emocji i podejrzeń o nadużycia.

1.3. Jakie są dalsze losy postów, wysłanych na grupę

Żaden post wysłany na grupę nie powinien przepadać bez śladu, jeśli nie ukazał się na grupie w rozsądnym terminie, jego nadawca powinien otrzymać informację, że został moderowany lub mieć możność odnaleźć go w archiwum postów odrzuconych (chyba, że zasady moderowania danej grupy rozwiązują tę sprawę w inny sposób).

Jeśli standardowa informacja jest niewystarczająca, autor odrzuconego postu może spytać moderatora o powód odrzucenia tego postu i ma prawo do otrzymania odpowiedzi konkretyzującej problem.

Jeśli grupa nie ma publicznie dostępnego archiwum postów odrzuconych, moderator powinien trzymać te posty na swoim dysku przynajmniej przez taki czas, jaki jest potrzebny do rozpatrzenia ewentualnych reklamacji (minimum przez miesiąc). Jeśli moderator uzna reklamację za zasadną, powinien być w stanie wysłać zatrzymany post ze swojego archiwum, bez proszenia autora postu o jego ponowne przysłanie.

2. Nieingerencja

Moderator nie jest ani redaktorem postów, które przepuszcza na grupę, ani nauczycielem czy też wychowawcą osób, piszących na grupę. Podejmuje on tylko decyzję, czy dany post ukaże się na grupie czy nie. Resztę powinno wykonać oprogramowanie.

2.1. Treść postów

Moderator nie powinien w żaden sposób modyfikować treści moderowanych przez siebie postów. Szczególnie jaskrawym nadużyciem jest umieszczanie w tych postach własnych komentarzy. Ponadto niedopuszczalne jest skracanie (czy to wypowiedzi autora, czy jego sygnaturki czy też załączonych przez niego blockquoteów), zastępowanie gwiazdkami słów, które zdaniem moderatora są powszechnie uznawane za obraźliwe, przeformatowywanie (w tym zmiana kolejności akapitów) oraz w ogóle jakakolwiek „ręczna”, zindywidualizowana ingerencja moderatora w treść postu. Jeśli moderator uważa, że post może się ukazać na grupie dopiero po dokonaniu tego rodzaju poprawek, szczególnie w przypadku wulgaryzmów, wyrazów celowo modyfikowanych poprzez wstawianie spacji, kropki, znaków graficznych, itp. moderator ma obowiązek wstrzymać tekst z odesłaniem go do autora, aby ten tak zmodyfikował teks poprawnie.

3. Sprawy administracyjne

3.1. Komunikaty moderatora

Moderator powinien uprzedzać subskrybentów grupy o wszelkich zmianach w funkcjonowaniu grupy, o jakichkolwiek zmianach w Kodeksie.

3.2. Dyskusje o moderowaniu

Na moderowanej grupie niedopuszczalne są dyskusje o moderowaniu danej grupy - zarówno o zasadach teoretycznych jak o ich praktycznej realizacji.
Powinna być utworzona grupa, która ma charakter dyskusyjny o Moderowaniu, tam nie tylko moderatorzy mają się wypowiadać, ale i Redakcja powinna prowadzić dialog z użytkownikami portalu odnośnie uwag do moderowania. Tutaj ustalano by konsensus i wpisywano ustalony punk do Kodeksu.
4. Skargi, zażalenia, sprawy sporne i inne przykrości

Wszelkie różnice zdań dotyczące zasad/sposobu moderowania grupy lub powodów odrzucenia konkretnego postu należy starać się wyjaśnić polubownie, w jak najmniejszym gronie, bez poruszania tematu publicznie. Jeśli te starania się nie powiodą, skargi lub dyskusje o zmianie zasad/sposobu moderowania można przenieść odpowiednio na grupę o moderowaniu. W tym wypadku powinno się najpierw wyczerpać wszelką formę polubownego w miarę możliwości rozwiązania problemu.
W dyskusjach takich pojawia się czasem pytanie, czy dopuszczalne jest publiczne cytowanie „prywatnej korespondencji” z moderatorem. Wątpliwości biorą się stąd, iż dobrze znany jest następujący punkt net-etykiety: „…Za szczególnie niegrzeczne uważa sie rozpowszechnianie prywatnej poczty przez odbiorcę, bez zezwolenia autora…”
Jednak nie wszystko, co przesłane zostało e-mailem, stanowi „prywatną pocztę”.
Net-etykieta mówi również o korespondencji służbowej i zażaleniach.

KOMUNIKACJA ELEKTRONICZNA

Przestrzegaj „drogi służbowej" w korespondencji z administratorami portalu. Np. nie przesyłaj zażaleń na działanie poczty bezpośrednio do Redakcji tylko, dlatego że potrafisz to zrobić poprzez E-mail. Moderowanie jest usługą; moderator to administrator tej usługi.
Zatem, wydaje się, że korespondencję z moderatorem na temat moderowania (a zwłaszcza skargi i zażalenia oraz odpowiedzi na nie) bezpiecznie można uznać za korespondencję na pierwszym szczeblu „drogi służbowej” i powoływać się na nią na następnych szczeblach. (2012/01/05 13:03)

użytkownik99069


Wprawdzie nie jest to temat o tym, ale odniosę się króciutko i zwięźle do tej propozycji regulaminu. Po pierwsze primo, punkt- 2.1. Moderator nigdy nie miał, nie ma i nie będzie miał możliwości ingerencji w samą treść jakiegokolwiek wpisu użytkownika. Po drugie primo, zmian, korekty, poprawek, może dokonać tylko i wyłącznie w tytułach. Po trzecie primo, co do pozostałych kwestii propozycji powyższej, to NIEREALNE na tym forum. (2012/01/05 13:14)

luxxxis


Nemo twój pierwszy punkt regulaminu to utopia...Dostałem za to bana,zwróciłem uwagę Redakcji na polityczne gierki moderatorów,zrobiłem to w zamkniętym pokoju tylko dla nich,wskazałem domniemanego sprawcę,poprosiłem o interwencję i mnie zbanowano,w nagrodę niejako...Wracając zaś do pytania Spokojnego to odpowiem -nie.Grześ to weteran,szanowany przez wszystkich spokojny członek społeczności,gość który nigdy nie uniósł sie słowem ,nie wdał się w żaden ostry spór broniąc jak lew swoich poglądów (Mirklego pomijam bo to nie ta epoka) i te czynniki w moich oczach dyskwalifikują jego zacną osobę.Spokojny jest poprostu za spokojny...tu czasami bicza i paralizatora trzeba aby zgasić zarzewie draki,tylko bezwzględność ma szansę się przebić,nie stoicki spokój.Można coprawda w milczeniu robić porządki ale to nie zda tu egzaminu bo zaraz znajdzie się xxx ludzi którzy zaczną coś podejrzewać i widzieć szarą sieć i układy,ktoś kogo nie będzie widać będzie tym natychmiast obłożony i sruuuuuuu....Takie jest moje prywatne zdanie na ten temat,Grześ-sorry,nerkę bym ci oddał ale na mój gust jesteś za Spokojny :) (2012/01/05 14:35)

szkarlupnia3


Moim zdaniem moderator przede wszystkim powinien być spokojny. (2012/01/05 14:46)

adler


Witaj Grzesiu . 

Popieram Twą kandydaturę . Dlaczego ? 

Ja wierzę w Ciebie , a inni zdążyli także poznać Twą osobowość , Maciek i Daniel odradzają , bo poznali na swojej skórze smak , dobre i złe strony tej funkcji . Prawda że że niektórzy zawiedli się nawet na swych niby kolegach i niby przyjaciołach o wielu osobowościach ( nickach ) . Takich pseudo kolegów , przyjaciół już mieliśmy i jakoś przetrwaliśmy w tych podjazdach i linczu na naszych prawdziwych KUMPLACH , mimo że odeszli z portalu przez nich Oni dalej na nas pluli . DASZ RADĘ .!

Jeszcze raz jestem za , bo kto inny jak nie TY SPOKOJNY . 

PS. Jak tam łajba SPOKOJNA , przygotowana do sezonu ? 

Pozdrawiam .

(2012/01/05 17:17)

Norbert Stolarczyk


Nie znam wszystkich aspektów moderowania kolegi mastifa i nie bardzo mi się che wypowiadać się na ten temat, wiem jedno...
Otóż pamiętam jak kolega mastif miał wiele różnego rodzaju "ale" do mojej działalności moderatorskiej, co zrobił sam będąc moderatorem można dowiedzieć się z wpisów tego forum. Kto jest stary stażem na tym forum wie o czym piszę, może porównać naszą pracę cofając się w przeszłość. Mnie cieszy fakt,  ze zrezygnowałem sam z powodu natłoku obowiązków nie zaś zostałem wypierniczony.  Lecz nie jest to zagadnienie tego wątku.

Co do spkojnego... znam faceta nie od dziś, mieliśmy nawet okazję raz się zobaczyć. Lubię gościa  i dziwię się , że chce uczestniczyć w czymś takim. Zna temat i na pewno zdaje sobie sprawę, że "fucha" moderatora nigdzie nie jest łatwa. Ale cóż, skoro chce i poradzi sobie z moderowaniem dwóch forów co w praktyce nie jest takie trudne, redakcja spojrzy na jego kandydaturę przychylnym okiem,  to niech działa.


(2012/01/05 17:20)

jurek


Grzesiu , masz również moje poparcie -------------  pozdrawiam Jurek .
(2012/01/05 17:32)

spokojny



§ 8. Forum 

 

Forum wędkarskie portalu marfish.pl służy do dzielenia się wiedzą, doświadczeniem oraz spostrzeżeniami na temat wędkarstwa i przyrody. Dyskusje na te tematy prowadzone są we wszystkich kategoriach forum z wyjątkiem kategorii FORUM GŁÓWNE oraz HYDEPARK.

1.) W kategorii FORUM GŁÓWNE znajdują się podkategorie:

a) Witaj. Przedstaw się nam. – każdy nowy użytkownik ma tu możliwość napisania czegoś o sobie. Osoby, które pierwszy raz zalogują się na Forum marfish.pl proszone/zobowiązane są o założenie w tej kategorii nowego tematu, w którym napiszą kilka słów o sobie. Pominięcie przedstawienia się będzie traktowane jako nietakt, a tematy rozpoczynane przez nowego użytkownika będą blokowane do czasu, aż dopełni on formalności.

b) Miejsce na sugestie – w tej kategorii można zostawiać sugestie na wszystkie tematy dotyczące całego portalu. Jest to także miejsce, w którym można oficjalnie poskarżyć się na zachowanie użytkownika, który naruszył normy obyczajowe.

c) O forum – to kategoria przeznaczona na tematy dotyczące tego forum. Służy tylko i wyłącznie do poruszania tematów technicznych i organizacyjnych związanych z prawidłowym działaniem forum oraz jego kategorii. Tutaj można zgłaszać propozycje dotyczące zmian w układzie podkategorii lub prośby o utworzenie nowej podkategorii.

d) O portalu marfish.pl – jest to kategoria przeznaczona na tematy dotyczące całego portalu w tym poszczególnych jego działów i komponentów takich jak blogi, TV marfish, galeria zdjęć i inne. Tematy poruszane w tej kategorii mogą dotyczyć zarówno spraw technicznych, organizacyjnych, prawnych oraz propozycji związanych z portalem

e) O sklepie marfish.pl – kategoria, w której dyskutujemy na temat sklepu. To tutaj podajemy sugestie dotyczące sprzętu jaki powinien zostać dodany do oferty sklepu, producentów których sprzęt powinien być oferowany w sklepie oraz technicznych rozwiązań zastosowanych w sklepie marfish.pl

2.) W kategorii WĘDKARSTWO znajdują się podkategorie dotyczące naszego hobby. To w tej kategorii dyskutujemy na wszystkie tematy z nim związane.

3.) W kategorii HYDEPARK znajdują się różne podkategorie nie dotyczące wędkarstwa. Można w tej kategorii rozmawiać o wszystkim. Ta kategoria służy także do prowadzenia rozmów o niczym jeśli ktoś ma taką potrzebę i znajdzie dyskutantów. Prowadząc dyskusje w Hydeparku, należy pamiętać, że obowiązuje w nim niniejszy regulamin.

4.) Wszystkie posty nie związane z tematem zakładanych wątków, będą usuwane bez ostrzeżenia.

5.) Treść wysyłanych przez użytkowników wiadomości, powinna być zgodna z danym działem tematycznym forum, dlatego też przed wysłaniem takowej, użytkownik powinien zapoznać się z opisem wszystkich działów tematycznych i wybrać dla swojej wiadomości właściwy dział. W przypadku problemów z wybraniem odpowiedniego działu zawsze można poprosić o pomoc moderatora/administratora.

6.) Tworząc temat należy pamiętać aby nadać mu odpowiedni tytuł.

7.) W wypowiedziach na Forum należy szczególnie unikać:

a) wysyłania wiadomości, które zawierają wyrażenia, treści bądź jakiekolwiek inne materiały, uznane powszechnie za obraźliwe, wulgarne, nieetyczne, obrażające czyjeś uczucia (np. religijne), itp.

b) kasowania wpisów (na czerwono) dokonanych przez Administratorów. Osobą uprawnioną do zmiany lub edycji takiego wpisu jest wyłącznie inny Admin

c) wyrażania się publicznie w sposób wulgarny wobec innych użytkowników

d) załatwiania na forum swoich prywatnych spraw (do tego służą np. wiadomości prywatne - PW, GG lub Skype).

e) wywoływania konfliktów burzących przyjazną atmosferę na forum

f) zbędnych komentarzy

g) ukazywania korespondencji prywatnej bez zgody jej autora

h) ujawniania publicznie danych osobistych (swoich bądź innych osób) takich jak adres, telefon, używanych przez siebie haseł, itp.

i) podawanie linków do eMule, torrent-a, itp.

j) PISANIA DUŻYMI LITERAMI - nie musisz krzyczeć

k) przesadnego formatowania tekstu. Kolorowanie i zwiększanie/zmniejszanie czcionki dozwolone jest tylko w szczególnych przypadkach, kolor czerwony zarezerwowany jest wyłącznie dla administratorów

l) powielania jednego tematu na kilku działach tematycznych.

ł) tak zwanego „nabijania postów" czyli dodawania do wątku nic nie wnoszących do dyskusji postów zawierających jedynie wyrażenia: ok., aha, popieram oraz samych tylko emot ikonek, chyba, że dodanie samej tylko emot ikonki jest jednoznaczną i zrozumiałą odpowiedzią na czyjeś pytanie.

8.) Przy pisaniu na forum należy pamiętać o tym, że:

a) udzielając się w rozpoczętej dyskusji, należy trzymać się z góry narzuconego tematu

b) starać się jasno przedstawiać swój problem, tak żeby inni byli w stanie zrozumieć o co chodzi

c) przestrzegać zasady: zanim zapytasz - poszukaj, używając funkcji "Szukaj" (możliwe, że już wcześniej ktoś zadał pytanie, na które poszukujesz odpowiedzi)

d) każdy post przed wysłaniem należy przeczytać ponownie i sprawdzić (opcja "Podgląd wiadomości"); Należy przykładać dużą wagę do poprawności gramatycznej i ortograficznej postu. W przypadku napisania niepoprawnej wiadomości, można ją edytować i zmienić jej treść tylko przez określony czas (edytować można tylko swoje wiadomości).

e) Wszelka publikacja linków na forum, wymusza uprzednie sprawdzenie prawdziwości zamieszczanego linku.

f) Obowiązkiem piszącego post jest śledzenie losów swojego postu, sprawdzanie odpowiedzi oraz ewentualnych uwag adminów.

g) Mile widziane będą stosowne podziękowania naszemu dobroczyńcy który spełnił naszą prośbę. Kto wie, czy kiedyś nie będziemy znowu potrzebowali jego pomocy. Podziękować można na dwa proste sposoby:

- Podziękuj w odpowiedzi na post.

- W tym samym poście wstaw oklask (klikając zieloną łapkę z kciukiem do góry) osobie, która nam pomogła.

9.) Sygnaturki (podpisy):

a) nie mogą zawierać tekstów niecenzuralnych i mogących obrazić daną osobę bądź grupę osób;

b) nie powinny zawierać w żadnej postaci linków do stron, blogów itp. Na tego typu działanie wymagana jest zgoda Wydawcy.;

cierpliwy1


Kolego spokojny kiedyś moderatorem był na tym forum Jędrula i nie zauważyłem ,aby miał kłopoty .Uważam,że jeżeli ktoś wyważonym ,mądrym człowiekiem to sobie poradzi,więc próbuj ,życzę powodzenia (2012/01/05 18:29)

użytkownik99069


Nie znam wszystkich aspektów moderowania kolegi mastifa i nie bardzo mi się che wypowiadać się na ten temat, wiem jedno...
Otóż pamiętam jak kolega mastif miał wiele różnego rodzaju "ale" do mojej działalności moderatorskiej, co zrobił sam będąc moderatorem można dowiedzieć się z wpisów tego forum. Kto jest stary stażem na tym forum wie o czym piszę, może porównać naszą pracę cofając się w przeszłość. Mnie cieszy fakt,  ze zrezygnowałem sam z powodu natłoku obowiązków nie zaś zostałem wypierniczony.  Lecz nie jest to zagadnienie tego wątku.

Co do spkojnego... znam faceta nie od dziś, mieliśmy nawet okazję raz się zobaczyć. Lubię gościa  i dziwię się , że chce uczestniczyć w czymś takim. Zna temat i na pewno zdaje sobie sprawę, że "fucha" moderatora nigdzie nie jest łatwa. Ale cóż, skoro chce i poradzi sobie z moderowaniem dwóch forów co w praktyce nie jest takie trudne, redakcja spojrzy na jego kandydaturę przychylnym okiem,  to niech działa. 
Nie Mastiff jest tematem posta-pytania Grześka, ale jak już wspominasz, to nie tylko Mastiff miał różnego rodzaju "ale" do Twojej działalności moderatorskiej, co również można wygrzebać z archiwum wpisów i nie tylko do mojej, Twojej, ale do któregokolwiek (każdego!) modera, ktoś coś miał, zjawisko nierozerwalnie wiążące się z taką "fuchą". Stąd moja opinia o tej funkcji. Ja ograniczyłem się do autopsji, bez jakichkolwiek personalnych wskazań za i przeciw, dobry, zły i Ty również powinieneś to sobie darować.


(2012/01/05 18:32)

użytkownik99069


Grzesiu i już Cię uświadamiam co do tego, co tu przedstawiłeś z tego portalu. Mianowicie za Twoje działania jako modera w KAŻDYM z tych punktów, potencjalnie byłbyś biczowany przez tych samych prowokatorów. Własnie zapytaj innych moderów tutaj, czy za egzekwowanie przez NAS tych właśnie i im podobnych punktów, były wojny i pyskówki na moderów. DOKŁADNIE ZA TO :), a zwłaszcza od pkt. 4-go w dół :) (2012/01/05 18:40)

irex


Życzę dużo cierpliwości-jestem na tak.Może wreszcie to forum będzie stricte wędkarskie,a oszołomy i pieniacze zostaną zbanowani.Powodzenia (2012/01/05 18:48)

Norbert Stolarczyk


Spokojnie Grzesiu aż tak się jeszcze nie angażuj, już czytamy, czytamy... (2012/01/05 18:49)