Jakość łożysk w kołowrotkach

/ 57 odpowiedzi / 4 zdjęć
kedzio


Oczywiście! Mam doktorat z gugla. To, ze po szkole o odpowiednim profilu przepracowałem jako tokarz 33 lata do tej pory, to nie ma znaczenia.

Kołowrotek wędkarski to nie jest kombajn zbozowy ani frezarka czy lokomotywa. Przy tak niskich obrotach łozysko kulkowe to zbędny gadżet. 

PS: Tuleje z tworzyw nie są gorsze od metalowych jeśli uczciwie użyto odpowiednich materiałów. Dziś mamy tworzywa które przy tak małych obciążeniach są doskonałym materiałem na panewki.

Ale macie rację - jezdem człek daty starej  -mnie, starego misia, nasztuczny miód się nie weźmie.

Howgh.

Każdy ma swoją rację. Moja jest mojsza i tyle.

(2015/04/01 05:31)

kedzio


PS: mam całą masę kołowrotków wyprodukowanych nawet 20 lat temu. Życzę powodzenia temu, kto bedzie mi chciał pokazać za 20 lat wypasionego kręcioła z 6-8 łożyskami tocznymi, który będzie w pełni sprawny.

Dziś kręcioły są obliczone na 3-4 sezony, a tylko nasza skłonność do fantazjowania powoduje, że chcemy, by nam słuzyły do końca świata i o jeden dzień dłużej. 

Z tym przemyśleniem was zostawiam i lecę kimać.

Pa.

(2015/04/01 06:01)

zbynio 33


Kedzio ma racje. Łożyska ślizgowe są w zupełności wystarczające,  jak nie lepsze od łożysk kulkowych w niektórych rozwiązaniach. Głupota jest kierowanie się ilością łożyska kulkowych przy zakupie kolowrotka..... Kiedys kupiłem quicka do spina na 1 lozysku i pracował o wiele lepiej niż mikado, czy okuma na 5 łożysku.....! (2015/04/01 07:33)

ogtw


Nigdy nie interesowałem się jakiej firmy kołowrotek kupuję. Wiem że jeden z nich na pewno ma łożysko kulkowe, bo kiedy skręcam żyłkę to słychać jak szumi a nazywa się chyba okuma.najlepszy mój kołowrotek to DAM, mam go kilkanaście lat ale czy ma łożyska kulkowe to nie wiem.  (2015/04/01 08:16)

Artur z Ketrzyna


Oczywiście! Mam doktorat z gugla. To, ze po szkole o odpowiednim profilu przepracowałem jako tokarz 33 lata do tej pory, to nie ma znaczenia.

Kołowrotek wędkarski to nie jest kombajn zbozowy ani frezarka czy lokomotywa. Przy tak niskich obrotach łozysko kulkowe to zbędny gadżet. 

PS: Tuleje z tworzyw nie są gorsze od metalowych jeśli uczciwie użyto odpowiednich materiałów. Dziś mamy tworzywa które przy tak małych obciążeniach są doskonałym materiałem na panewki.

Ale macie rację - jezdem człek daty starej  -mnie, starego misia, nasztuczny miód się nie weźmie.

Howgh.

Każdy ma swoją rację. Moja jest mojsza i tyle.



O faktycznie używają super plastiku, samaru i wzmocnionego aluminium.
Równo zużyte części, tuleja i rdzeń zębatki po 4 miesiącach używania. (2015/04/01 08:59)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

Artur z Ketrzyna


PS: mam całą masę kołowrotków wyprodukowanych nawet 20 lat temu. Życzę powodzenia temu, kto bedzie mi chciał pokazać za 20 lat wypasionego kręcioła z 6-8 łożyskami tocznymi, który będzie w pełni sprawny.

Dziś kręcioły są obliczone na 3-4 sezony, a tylko nasza skłonność do fantazjowania powoduje, że chcemy, by nam słuzyły do końca świata i o jeden dzień dłużej. 

Z tym przemyśleniem was zostawiam i lecę kimać.

Pa.


Kedzio, chciał bym żeby te obecnie proponowane kołowrotki wytrzymywały te 3-4 sezony. Maja w sobie tak wzmocnione aluminium, jak ja doktorat z fizyki kwantowej.
Chamstwo jest takie że wciskają nam jednorazówki w cenie dobrego produktu.

Co przeszedł ten kołowrotek nie wiem. Dostałem do naprawy kołowrotek od kolegi. Coś w nim mi zgrzytało... (2015/04/01 09:10)

Podgląd zdjęć na forum dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jędrula


Artek , koleżeńska rada . Twój aparat ostrzy około 30-40 cm za obiektami które fotografujesz , odsuń obiektyw o tą odległość i zdjęcia powinny wychodzić ci ostre . (2015/04/01 09:20)

u?ytkownik26223


Jezus Maria Arturze błagam cie!!!Naucz się robić ostre Zdjęcia bo na te twoje nieostre fotki nie idzie patrzeć .Znowu powiesz że lampa błyskowa prześwietliła zdjęcie???
Mówiłem ci ,włącz tryb "MAKRO"

A żeby było w temacie to powiem tylko tyle że jak widzę kołowrotek w katalogu (ładny,piękny,błyszczący) z 9 łożyskami który kosztuje 100 zł to mnie śmiech ogarnie.To jest taka sama ściema jak pisanie w opisie żyłki o wizji maksymalnej wagi ryby.
Nie wiem co jest lepsze łożysko kulkowe ,toczne,ślizgowe czy zwykła tulejka z Tarnamidu ,i nie obchodzi mnie to !Kołowrotek ma działać a jakie jest łożysko to nie jest najważniejsze.
Zresztą moim zdaniem dobre łożysko kosztuje,więc dobrego łożyska do kołowrotka za 20 zł  nie wsadzą bo się nie opłacaZrozumcie że koszt wyprodukowania w Chinach  to 1/5 ceny (a często i mniej) kołowrotek który kupujemy w detalu za 100 zł kosztuje w rzeczywistości 20 zł.Do kosztów produkcji trzeba doliczyć marże dystrybutora ,firmy,cła ,10 hurtowni ,sklepu,podatków itd 
 Ps miałem kiedyś (kupiony dobre 20 lat tremu) kołowrotek Balzera ,model "scope" był to chyba kołowrotek bezłożyskowy.Chodził lekko jak "masełko" niestety przepadł gdzieś albo go pożyczyłem i nie wrócił,a szkoda. (2015/04/01 09:49)

mazurk2



Dziś kręcioły są obliczone na 3-4 sezony, a tylko nasza skłonność do fantazjowania powoduje, że chcemy, by nam słuzyły do końca świata i o jeden dzień dłużej

Z tym przemyśleniem was zostawiam i lecę kimać.

Pa.


Liczymy na cud, a tu pal licho popsuło się. Pora się obudzić ze snu. 
Artur - ja bym się wstydził wstawiać takie zdjęcie. 
ps: Ty nie masz za grosz wstydu. (2015/04/01 10:38)

kedzio


Zapomnieliśmy o rozwoju marketingowym, handlu rynkowym, masówce...

Kiedy zaczynałem ponowną przygodę z wędkarstwem, miałem do wyboru niewiele kręciołów. 

Kupiłem na początek kilka takich z dolnej półki!!!

I co? Dziś 2/3 z tych młynków działa jak trzeba. 1/3 poszła na szrot. 

A pasjonaci lubujacy się w łozyskach tocznych, w dzisiejszych czasach, mają może połowę sukcesu!

Kołowrotek do spina  - jeszcze się zgodzę, bo to jest werk uzywany bardzo intensywnie! Ale młynki do gruntu, spławika, to chyba nie potrzebują kulek i innych cudów.

Jakość łożysk ma ogromne znaczenie, ale produkcja została podporządkowana bardziej bezoporowemu działaniu, niż żywotnośći.

Sam dorabiałem panewki do kręciołów które posiadam. Zastosowałem brąz i stal chromową. Dziś mam młynki stare po 20 lat, które działają jak bajka! Bywało, że rolki kabłąka się przecinały, ale dorobiłem swoje i są super!

Magikom, którzy twierdzą, że ręka im się męczy przy kręćkach z tulejami, mogę powiedziec tylko, że przeginają na maksa.

(2015/04/01 14:15)

Artur z Ketrzyna


He, he, znalazłem te łożyska...
Co fakt nie są uszczelnione ale są...

A teraz pytanko do Kedzia.
Powiedz czemu producent daje łożyska kulkowe w miejscu gdzie one nie mają zbytniego zastosowania? Na rdzeniu od szpuli, przecież on się posuwa na nie obrecja? Tam wystarczyła by tulejka mosiężna.
I czemu nie dał takiego łożyska na głównej "Napędowej" zębatce. Przecież robią ją z aluminium które mimo chodem łatwo się wyciera na plastikowej tulei? (2015/04/01 21:33)

metelik


He, he, znalazłem te łożyska...
Co fakt nie są uszczelnione ale są...

A teraz pytanko do Kedzia.
Powiedz czemu producent daje łożyska kulkowe w miejscu gdzie one nie mają zbytniego zastosowania? Na rdzeniu od szpuli, przecież on się posuwa na nie obrecja? Tam wystarczyła by tulejka mosiężna.
I czemu nie dał takiego łożyska na głównej "Napędowej" zębatce. Przecież robią ją z aluminium które mimo chodem łatwo się wyciera na plastikowej tulei?


Nie kedzio ale chetnie skomentuje ;) 1. Kto szuka ten znajdzie 2. Moze producent zostal dotkniety tajemnicza choroba z Filipin mial napias 3 lozyska gleboko ukryte zamiast uszczelnione ale autokorekta edytora tekstu... 3. Rozwiazanie techniczne w firmie (a ta im wieksza tym z tym gorzej) przechodzi swoista de-ewolucje - pomysl z reguly genialny; dizajn super i poprawny, a potem zostaje spaprany przez oszolomow korporacyjnych, ktorzy w zyciu nie wedkowali np. ekonomista tudziez inny finansowe analityk powie, ze jesli lozyska beda kwadratowe to kolowrotek bedzie tanszy w produkcji, prezes na zebraniu powie, ze szpula ma byc trojkatna bo taka mial wizje, a poza tym trojkatne szpule to jest cos , a firma partner robi tanio elementy trojkatne a my nie chcemy popsuc partnerstwa. Na koncu ten stek bzdur laduje na biurku inzyniera, ktory wiedzac, ze to stek bzdur stara sie zminimalizowac poziom idiotyzmu w swoim projekcie i spelnic sprzeczne niejednokrotnie wymagania - wszystko oczywiscie na wczoraj i zerowym budzecie projektu ;) Na koniec prezes dostaje podwyzke (za uratowanie miliardowego projektu i poszerzenie zwiazku z firma Trojkat), a inzynier zjebke za to, ze taki niezaradny i wymagal jego projekt tylu poprawek od wysoce zajetych ludzi ;)Ponadto okazalo sie, ze trzeba bylo nakladem 2 miliardow zmienic trojkatne szpule z powrotem na okragle bo trojkatne sie nie sprzedawaly tak dobrze :D P.S. Jestem inzynierem ;) (2015/04/02 01:28)

kedzio


Jak już wcześniej pisałem, panewka może być trwała przy tak niewielkich obciążeniach i obrotach jak w naszych popularnych kręciołkach. Tyle tylko, że producent musi uczciwie stosować materiały z których sie je wykonuje. Tworzywa sztuczne latają w kosmos i nikt nie myśli o łożyskach kulkowych.

Odpowiedź zatem panie Artur jest prosta:

Szanująca się firma z dobrym logo szuka taniego wykonawcy. Wreszcie znajduje. Zazwyczaj są to tajemniczej proweniencji firmy na antypodach, gdzie z gównolitu małe dzieci produkują podzespoły młynków. To jest wytłumaczenie twoich Arturze rozterek.

Jeśli rzeczywiście na wałku przesuwnym zastosowano łozyska kulkowe, to powiem szczerze, że ktoś w tej firmie ma skopany beret. Jednak w tej materii nie mozna mieć najmniejszych pretensji do Kedzia, bo Kedzio nie projektował tego "czegoś". Kedzio tylko dywaguje nad sprawą jakości i celowości zastosowań łożysk danego rodzaju.

Przykładem jakże miłym i dosadnym oraz uzasadnionym niech będzie dla ciebie kołowrotek z mojej kolekcji  Shakespeare President II 2860 pochodzący z lat 70-tych.

Konstrukcja zwarta, metalowe części całości urządzenia, dokładność wykonania, dobrane odpowiednio przełożenie i przede wszystkim ZERO JAKICH KOLWIEK ŁOZYSK KULKOWYCH!

Młynek ten jest non stop w użyciu! Od bodaj 74 roku!

Dzisiejsze Shimano, czy inne Abu mają sie do tej maszynki jak ołów do tytanu. Życzę powodzenia. Żaden z nowoczesnych kręciołów nie podoła takiemu testowi!  

Weźmy następny mój okaz, czyli kołowrotek Abu Garcia 507. To dopiero majstersztyk! Używany z małymi przerwami juz przez mojego niezyjącego wuja i przeze mnie. Tego dzisiejsze wyroby nie wytrzymają!

Więc darujcie sobie uszczypliwe uwagi na temat tego, czy mam doktorat z Googla, bo swoje widziałem, mam swoje doświadczenie zawodowe i wedkarskie poniekąd, bo jakimś specem wielkim nie jestem, ale cos tam jednak w życiu przeszedłem.

No i dalej twierdzę, że te wszystkie cuda współczesności to bardziej marketing i ogłupianie zapaleńców, niz uczciwe dążenie do doskonałości.

Howgh.

(2015/04/02 06:01)

Artur z Ketrzyna


Jeśli rzeczywiście na wałku przesuwnym zastosowano łozyska kulkowe, to powiem szczerze, że ktoś w tej firmie ma skopany beret. Jednak w tej materii nie mozna mieć najmniejszych pretensji do Kedzia, bo Kedzio nie projektował tego "czegoś". Kedzio tylko dywaguje nad sprawą jakości i celowości zastosowań łożysk danego rodzaju.

Rozwiazanie techniczne w firmie (a ta im wieksza tym z tym gorzej) przechodzi swoista de-ewolucje - pomysl z reguly genialny; dizajn super i poprawny, a potem zostaje spaprany przez oszolomow korporacyjnych, ktorzy w zyciu nie wedkowal

Jak Kedzio sam zauważyłeś, dzisiejsze wyroby nie mogą być wieczne....
Łożysko kulkowe jest? Jest.
Lepiej brzmi w danych technicznych? Tak.

I teraz najlepsze.
Czy te łożysko długo wytrzyma? Nie bo działają na nie siły które nie powinny działać.
Tak wiedz technolog/inżynier, spełnił zadanie.
W tym kręciole znalazłem jeszcze kilka słabych punktów, bardzo słabych. Porostu to  nie jest kołowrotek na duże rybki. Mimo swego rozmiaru, co by sugerował inaczej. (2015/04/02 08:43)

kedzio


Boże, jak to dobrze, że kupując kołowrotek nie czytam o ilości łożysk! Biorę do ręki, pokręcę, poklapie kabłakiem, zdejmę szpulę, powącham, pomacam, zapytam o cenę i kupuję, albo nie kupuję.  (2015/04/02 10:14)

kedzio


I nie muszę potem na forum zapodawać dziwnych tematów typu : jaki kołowrotek do spina takiego a takiego... Jest tego pełno. Nie kumam takich pytań. (2015/04/02 10:16)

Artur z Ketrzyna


I nie muszę potem na forum zapodawać dziwnych tematów typu : jaki kołowrotek do spina takiego a takiego... Jest tego pełno. Nie kumam takich pytań.

A czemu twierdzisz że głupi temat.
Przecież nie każdy się nadaje, mimo że opis mówi że tak. (2015/04/02 16:53)

Artur z Ketrzyna


Ja doszedłem do jednego wniosku.
Jeśli szukać kołowrotka do spina, to koniecznie co najmniej z 5-6 łożyskami. Wtedy powinny być łożyska z obu stron zębatki napędowej. Zamiast plastikowych tulejek.
Jak to sprawdzić?
Demontujemy korbkę i zaglądamy w otwór. Tam będzie widać czy siedzi tam łożysko, czy tuleja.

No i lepiej by miał z tyłu hamulec bezpieczeństwa. Wtedy rdzeń jest dużo stabilniej osadzony, jak i praktyczniejszy w obsłudze. 2 szpule automatycznie wymieniane itd. (2015/04/03 10:39)

JKarp


Ja nie o łożyskach ;-)Artur przedni hamulec jest dokładniejszy.A poza tym - powiem jak część Kolegów. Mam jakiś kołowrotek Cormorana już chyba pełnoletni. No i kurcze działa. Mam drugi z wolnym biegiem Cormorana. Też działa i też pewnie już pełnoletni.Jakie mają łożyska - ano nie wiem bo nawet nie raczyłem zajrzeć do środka. Sądzę, że nie są to łożyska kulkowe.
JK (2015/04/03 12:25)

Artur z Ketrzyna


Ja nie o łożyskach ;-)Artur przedni hamulec jest dokładniejszy.A poza tym - powiem jak część Kolegów. Mam jakiś kołowrotek Cormorana już chyba pełnoletni. No i kurcze działa. Mam drugi z wolnym biegiem Cormorana. Też działa i też pewnie już pełnoletni.Jakie mają łożyska - ano nie wiem bo nawet nie raczyłem zajrzeć do środka. Sądzę, że nie są to łożyska kulkowe.
JK

Ja mam kołowrotki prawie pełnoletnie i z łożyskami kulkowymi. Wiem bo zaglądałem.

Nie wiem czy jest dokładniejszy przedni hamulec, Bo jeden i drugi jest identycznie skonstruowany. Różnią się tym, że jeden jest umieszczony w szpuli, drugi w pokrętle z tyłu kołowrotka. Ta sama budowa, podkładki i okładziny cierne. Wszytko zależy jaki materiał i jak dokładnie to zostało wykonane.
A różnica jest taka że rdzeń przechodzi przez cały korpus i jest osadzony w tym hamulcu z tyłu. Tak więc ma lepiej usytuowane punkty podparcia. (2015/04/03 22:45)

Iras1975


Jezus Maria Arturze błagam cie!!!Naucz się robić ostre Zdjęcia bo na te twoje nieostre fotki nie idzie patrzeć .Znowu powiesz że lampa błyskowa prześwietliła zdjęcie???
Mówiłem ci ,włącz tryb "MAKRO"

A żeby było w temacie to powiem tylko tyle że jak widzę kołowrotek w katalogu (ładny,piękny,błyszczący) z 9 łożyskami który kosztuje 100 zł to mnie śmiech ogarnie.To jest taka sama ściema jak pisanie w opisie żyłki o wizji maksymalnej wagi ryby.
Nie wiem co jest lepsze łożysko kulkowe ,toczne,ślizgowe czy zwykła tulejka z Tarnamidu ,i nie obchodzi mnie to !Kołowrotek ma działać a jakie jest łożysko to nie jest najważniejsze.
Zresztą moim zdaniem dobre łożysko kosztuje,więc dobrego łożyska do kołowrotka za 20 zł  nie wsadzą bo się nie opłacaZrozumcie że koszt wyprodukowania w Chinach  to 1/5 ceny (a często i mniej) kołowrotek który kupujemy w detalu za 100 zł kosztuje w rzeczywistości 20 zł.Do kosztów produkcji trzeba doliczyć marże dystrybutora ,firmy,cła ,10 hurtowni ,sklepu,podatków itd 
 Ps miałem kiedyś (kupiony dobre 20 lat tremu) kołowrotek Balzera ,model "scope" był to chyba kołowrotek bezłożyskowy.Chodził lekko jak "masełko" niestety przepadł gdzieś albo go pożyczyłem i nie wrócił,a szkoda.

Chyba mieliśmy ten sam młynek(data zakupu zbliżona).. Balzer Scooper, taki czarny z przednim hamulcem i chyba nadruk na szpuli miał czerwony. Rozkręcałem go wiele razy, na rotorze było łożysko ślizgowe(prawdopodobnie mosiądz), a korbka podparta była tulejkami z jakiegoś tworzywa. Po kilku sezonach ciężkiej pracy wyrobiła się oś podpierająca "główną" zębatkę i zaczęło przeskakiwać pod obciążeniem. Młynek pracował przy spławiku, gruntówce węgorzowej, spinningu i żywcówce. O ilości wyholowanych ryb i rozmaitości gatunków nawet nie piszę, bo dla wielu ludzi będzie to abstrakcja. (2015/04/03 23:15)

u?ytkownik32263



Nie wiem czy jest dokładniejszy przedni hamulec, Bo jeden i drugi jest identycznie skonstruowany. Różnią się tym, że jeden jest umieszczony w szpuli, drugi w pokrętle z tyłu kołowrotka. Ta sama budowa, podkładki i okładziny cierne. Wszytko zależy jaki materiał i jak dokładnie to zostało wykonane.
A różnica jest taka że rdzeń przechodzi przez cały korpus i jest osadzony w tym hamulcu z tyłu. Tak więc ma lepiej usytuowane punkty podparcia.

Tylko że ten tylni hamulec ma czasem i kilkukrotnie mniejszą powierzchnię cierną tarcz. Zatem aby osiągnąć identyczną moc hamulca owe tarcze muszą być ściskane mocniej przez co rośnie ich zużycie. Przez co, w perspektywie dłuższego czasu, precyzja tylnego hamulca jest dużo mniejsza. Szybciej dochodzi do niszczenia tarcz, przegrzewania ich a to prowadzi do braku płynnego startu. Czyli zakleszczania hamulca.

I na koniec dodam. Najlepsze, najdroższe i najbardziej odpracowane kołowrotki mają przedni hamulec co jak widać na powyższym akapicie nie jest przypadkiem, prawda? (2015/04/03 23:39)